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이정렬

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초록

세계화와 이주의 증가로 인한 다문화사회의 확산과 더불어 한국사회에서도 다문화교육에 대한 관심과 요청이 증가하고 있다. 하지만, 한국 사회의 다문화 현상에 대한 진지한 탐색과 논의 없이 다문화교육이 당위적 요청으로만 요구될 때 성급하게 제안된 방법론은 자칫 다문화교육의 본래 목적을 훼손할 수도 있다. 이러한 문제 의식을 바탕으로, 본 연구는 한국 사회에서 다문화 논의와 다문화교육에 대한 반성적 고찰을 통해 도덕과교육에서 다문화교육이 나아가야 할 방향에 대해 제안하는 것을 목적으로 한다. 이에 본 연구는, 한국 사회의 다문화 현상에 대한 진단, 다문화교육의 필요성, 다문화정책에 대한 논쟁, 도덕과교육과 다문화교육의 관계 등에 대해 먼저 살펴보고, 도덕과교육에서 다문화교육의 방향과 방법론에 대해 제안하였다. 한국에서 다문화교육이 그 의미와 목적에 적합하게 실행되기 위해서는, 다문화 또는 다문화교육에 대한 피상적 논의의 수준에서 벗어나 도덕과교육에서 다문화의 의미와 쟁점을 깊이 있게 다루어야 하며, 이를 교육과정에 반영시키기 위한 구체적인 단계와 수준에 대해 논의할 필요가 있다. 또한 도덕과교육 내용과 교수ㆍ방법론 그리고 도덕교육이론 등을 다문화교육에 적극 활용해야 하며, 다문화교육을 위한 학교 환경과 다문화에 대한 안목을 지닌 교사의 중요성을 인식하고 이에 대한 적극적인 고민과 대책이 마련되어야 할 것이다.

Along with the spread of multicultural society due to the internalization and increased immigration, interest in and demand on multicultural education have been increasing in Korean society, too. However, when multicultural education is requested only for its necessity without any serious exploration or discussion over multicultural phenomena in Korean society, the methodology hastily suggested may injure the original purpose of multicultural education. Based on this critical mind, this study aims to propose a direction for multicultural education in moral subject education through discussion over multicultural aspects in Korean society and reflective consideration on multicultural education. Thereupon, this paper diagnoses multicultural phenomena in Korean society and examines necessity for multicultural education, controversies over multicultural policies, and relationships between moral education and multicultural education beforehand and then suggests a direction and methodology for multicultural education in moral subject education. In order to conduct multicultural education properly for its significance and purpose in Korea, it is necessary to deal with the meanings and issues of multi-culture in moral subject education profoundly, not remaining in superficial discussion on multi-culture or multicultural education and to discuss concrete steps and levels to reflect this to curricula. Moreover, the contents, teaching-learning methodology, and theory of moral subject education should be actively utilized in multicultural education, and it is also needed to recognize the importance of securing teachers having discernment over school environment and multi-culture for multicultural education and establish proper measures based on progressive consideration.

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