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김정렴(부 산광역시청) 박현(단국대학교)

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초록

본 연구는 뉴미디어의 하나로 주목받고 있는 디지털 사이니지를 연구 대상으로 하여 유저인터페이스 인식과 미디어 인게이지먼트 경험이 매체태도와 광고태도에 어떤 영향을 미치는지 연구모델화하여 그 관계를 알아본 것이다. 대학생들을 대상으로 한 설문조사 결과 유저인터페이스가 미디어 인게이지먼트에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 유저 인터페이스는 매체태도에 긍정적인 영향을 미치고 있었지만 광고태도에는 직접적으로 영향을 미치지 못하였다. 미디어 인게이지먼트는 매체태도와 광고태도에 모두 긍정적인 영향을 미치고 있었다. 디지털 사이지니 매체에 대한 태도와 광고태도 사이에서도 긍정적인 영향관계가 발견되었다. 본 연구는 디지털 사이니지 미디어 경험이 소비자가 매체에 대한 평가와 해당 매체에 집행된 광고 수용에 어떤 영향을 미치게 되는지 시사점을 제공해주며 이는 실무적으로도 활용이 가능한 것으로 평가된다.

Focusing on digital signage, this study explores roles of user interface and engagement on media attitudes and attitudes toward advertising. College students are used as a research sample. the findings of this study shows that user interface influenced media engagement, and user interface has direct impacts on attitudes toward media. Media engagement influenced both attitudes toward media and attitudes toward advertising. Attitudes toward media are positively linked to attitudes toward advertising. Direct relationships between user interface and attitudes toward advertising cannot be found. These results could provide implications regarding roles of digital signage experiences, and these are meaningful from both academic and managerial perspectives.

목차

I. 서론
II. 이론적 배경
III. 방법론
IV. 결과
V. 논의 및 결론
참고문헌
ABSTRACT

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