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[학술저널]

도쿄지역 재일조선인의 3·1운동 기념일 투쟁의 양상과 특징

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도쿄지역 재일조선인의 3·1운동 기념일 투쟁의 양상과 특징

1920년대~1940년대

A Study on the Aspects and Characteristics of the March First Celebration Movement in Tokyo, Japan, 1920’s-1940’s

배영미(일본 大阪大學)

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초록

일본에서의 3·1운동 기념일 투쟁은 각 시대적 배경과 중심적 운동조직의 특징이 반영되어, 1920년대 초기에는 유학생 주도의 운동으로 시작되었다가 22년에는 워싱턴회의와 나카쓰카와 사건을 통해 점차 노동자와 함께 하는 운동으로 전개되었다. 1923년에는 종래의 유학생 단체를 비롯해 다양한 사상, 종교, 노동운동와 연대하는 형태를 띠고 25년 이후에는 공산주의 계열 운동단체 주도로 전개되었으나 당국의 탄압과 조선인 단체 간의 대립 등으로 초기와 같은 대규모 집회는 열기 힘들게 되었다. 이에 1927년 재일조선인단체협의회를 결성하면서 통일전선을 구축하고 운동의 재정비를 꾀했으나 29년 말~30년에 대부분의 조선인 단체가 일본 단체로 해소, 합류하면서 30년대에는 새로운 국면을 맞게 되었다. 조선인 활동가 및 조합원들이 민족단체 해산에 따라 전협과 반제동맹으로 대표되는 일본의 급진, 혁신적 단체에 가입하면서 일본의 사회운동 속에서 일본인 노동자 및 활동가들과의 연대를 통해 3·1운동을 기리고 나아가 조선의 독립과 반제, 반전을 주창하게 되었다. 하지만 일본의 침략전쟁과 파시즘 체제가 나날이 강화되어 가던 30년대는 공식집회는 거의 불가능했고 작은 규모의 간담회나 전단지 배포 등의 운동방식을 취할 수 밖에 없었고 그나마 1935년 이후에는 3·1운동 기념일 투쟁의 사례를 찾을 수 없다.
해방 후에는 해마다 양대 민족단체였던 민단과 조련 주최로 3·1운동을 기리고 되새기는 집회가 열렸다. 그리고 독립 축하와 선열 추도, 재일조선인의 처우개선, 완전독립과 통일정부수립 등 한반도 정세와 미·소, 유엔의 한반도 정책에 관한 각자의 주장을 전개하는 장으로 3·1운동 기념집회가 자리매김되었다. 민단과 조련은 1947년 초에는 어느 정도 ‘공조’적 관계에 있었으나 결국 각각의 정치적 지향성과 한반도 정세 변화로 인해 1948년에는 양자 간의 대립양상이 두드러졌다. 그리고 3·1운동 인식에 대해서도 민단이 그 의의를 높이 평가한 것에 비해, 조련은 지도층의 계급적 한계를 비판하고 노동자, 농민 주도의 혁명을 주장했다.

The March First celebration movement in Japan was characterized by the characteristics of each era and the central movement of the athletic organization, beginning in the early 1920s, began with a leading student movement and in 1922, through the Washingon Council and Nakatsukawa case, it was gradually developed into a movement with workers. In 1923, the association formed a coalition with a group of students, including a group of students, religious groups, and labor unions, and after 1925, the movement led by the Communist Party, but large-scale rallies, such as the suppression of the Japaneset government and the conflict between the Korean and Korean groups, have become difficult to open. By forming a Association of Korean Residents’ Organizations in Japan in 1927, they formed a united front and planned to reorganize and reorganize, but 1929~30, Almost of the Korean organizations joined the Japanese organization, forming a new situation in the 30s. The Japanese activists and members of the association joined forces in Japan’s radical and progressive groups, and joined forces to celebrate the March First celebration movement and promote the independence of the Korea, Anti-imperialism/war by joining Japanese workers and activists in Japan. However, in the 30s, when Japan’s invasion of the war and the fascism regime escalated, the official rallies were almost impossible, and there was no choice but to resort to small-scale demonstrations and distribution of leaflets, and since 1935, however, no case about the celebration of the March 1 Independence Movement Day can be found.
After liberation, Every year, a group of two ethnic groups, Korean Federation in Japan(Choryoen) and the Federation of Korean Residents in Japan(Mindan), held a rally honoring the 3·1 Independence Movement Day. The celebration of the March 1 Independence Movement Day hae become to Celebrate Independence, hold memorial service of patriotic martyrs, improve treatment of Korean residents in Japan, Assert one’s own opinion about The situation on the Korean Peninsula such as perfect independence, Establishment of a unified government, Korean Peninsula Policy of the USA, Soviet Union, and UN. Mindan and Choryoen were in some sort of ‘coalition’ in early 1947, but in the end, each political orientation was marked by the confrontation between the two sides in the wake of the change in political orientation and the changing circumstances of the peninsula. In comparison, Mindan praised the significance of the movement, the Choryoen criticized the class of the leadership and claimed the labor and farmer led the revolution.

목차

1. 머리말
2. 1925년 이전 유학생 주도의 3·1운동 기념일 투쟁
3. 1925년 이후 사회운동단체 주도의 3·1운동 기념일 투쟁
4. 1930년대 일본의 운동단체 속의 3·1운동 기념일 투쟁
5. 해방공간 3·1운동 기념대회의 양상과 그 의미
6. 맺음말
참고문헌
국문요약
Abstract

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