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다문화 역량의 매개효과를 중심으로

이기용(중원대학교) 강정숙

이 논문을 2019-08-18 에 이용했습니다.

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초록

이 연구의 목적은 다문화교육 중점학교 초등학교 교사의 다문화교육 경험이 다문화 교수효능감에 미치는 영향 관계에서 다문화 역량의 매개효과를 알아보는 것이다. 연구대상은 충청북도 다문화교육 중점학교 교사 282명이었으며, 구체적인 연구결론은 다음과 같다.
첫째, 다문화교육 중점학교 초등교사의 다문화교육 경험, 다문화 역량, 다문화 교수효능감 전체 및 구성요인 간에는 모두 유의한 정적 상관이 있었다. 둘째, 다문화교육 중점학교 초등교사의 다문화교육 경험이 다문화 교수효능감에 영향 관계에서 다문화 역량은 부분매개효과가 있었으며, 초등학교 교사의 다문화교육 경험과 다문화 역량이 동시에 다문화 교수효능감을 설명하는 정도는 41.9%이었다. 셋째, 초등학교 교사의 다문화교육 경험이 다문화 교수효능감에 영향 관계에서 다문화 지식, 다문화 기술 및 다문화 태도는 부분매개효과가 있었으며, 다문화교육 경험 단독으로 다문화 교수효능감을 설명하는 정도는 20.0%이었지만, 다문화교육 경험과 다문화 지식(27.9%), 다문화 기술(29.5%), 다문화 태도(41.6%)가 동시에 다문화 교수효능감을 설명하는 정도는 높았다. 따라서 다문화교육 중점학교에서는 향후 교사들이 다문화교육경험, 다문화 지식, 다문화 기술 및 다문화 태도 등을 함양할 수 있도록 다문화 역량 강화 교육프로그램을 체계적으로 개발하여 제공할 필요가 있다.

The purpose of study is to identify the presence of any mediating effects of multicultural competency between multicultural education experiences perceived by elementary school teachers in multicultural education-oriented schools and possible impacts of multicultural education or multicultural teaching efficacy. To achieve the purpose of the study, surveys have been conducted among 282 professional multicultural teachers in Chungcheongbuk-do, and the research findings and conclusions are as follows.
First, a significant positive correlation among the multicultural education experience, multicultural competency, teaching efficacy of multicultural education and the relevant constituents among elementary school teachers were found. Second, when it comes to the relationship between the multicultural education experiences among elementary school teachers at schools dedicating to multicultural education and the teaching efficacy of multicultural education, multicultural competency is found to have a partial mediating effect; multicultural competency could be used to explain for efficacy of multicultural education, as high as 41.9%. Third, in terms of the relationship between the multicultural education experience among elementary school teachers and multicultural teaching efficacy, multicultural knowledge, multicultural skills, and multicultural attitudes are found to have a partial mediating effect; however, the extent of explaining multicultural teaching efficacy with multicultural education experience was only 20.0%, but the extent of multicultural knowledge was 27.9% whereas multicultural skills, 29.5%, and multicultural attitudes, 41.6%. It was observed that multicultural teaching efficacy increased. Therefore, schools dedicating to multicultural education are advised to develop multicultural competency-related programs in a systematical manner to encourage their teachers to be better equipped with multicultural knowledge of multicultural competency, multicultural skills and multicultural attitudes as well as multicultural education experience.

목차

요약
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 결론 및 제언
참고문헌
ABSTRACT

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