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[학술저널]

An Empirical Study on the Dynamic Interaction between E-Business and Economic Growth In China

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An Empirical Study on the Dynamic Interaction between E-Business and Economic Growth In China

중국의 e-비즈니스 산업과 경제성장 간의 동태 관계에 대한 연구

Yugang He(Chonbuk National University) Wei Wei(Tianjin University of Commerce)

DOI : 10.20462/TeBS.2017.10.18.5.37

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초록

e-비즈니스 산업이 빠르게 발전되면서 e-비즈니스 산업가 경제성장에 미치는 영향도 갈수록 중요해 질 수 밖에 없다. 전국적인 심지어 세계적인 판매망이 형성되는 것은 경제성장에 새로운 기회로 작용하고 있다. 이 새로운 상업형태는 중국 전통경제에 층격이 될 수 있음으로 본 연구에서는 중국을 대상으로 e-비즈니스 산업의 발전과 경제성장 간의 동태적인 적용체제를 살펴보려고 한다. 본 연구에서는 2000년부터 2016년까지 연도별 데이트를 이용하여 콥-더글라스 생산함수를 바탕으로 e-비즈니스 산업을 추가함으로써 이론 모형을 구축해 보았다. 그리고 단위근 검증, 공적분 검증, 그랜저인과관계 검증 등을 통해서 백터 자기회귀 모형을 이용하여 실증분석을 실시했다. 연구결과는 보면 e-비즈니스 산업의 발전은 중국 경제발전에 긍정적인 영향을 미칠 수 있으며 경제발전도 e-비즈니스 산업에 긍정적인 영향을 미칠 수 있다는 것을 확인했다. 하지만 후자는 더 크다는 것으로 분석되었다.

Along with the E-Business’s swift development, E-Business is getting more and more important in economic development’s function. Also, E-Business is the first productive point in the development of economy and a new economic mode to produce value. The purpose of this empirical study is to explore the dynamic interaction between E-Business and economic growth in China. The reason is that being a completely new pattern of business operation, E-Business is giving a great lash to traditional economy in China. This study applies annual data from 2000 to 2016. The Cobb-Douglas production function is introduced into this paper. The theoretical framework is established, which is based on this function with the E-Business. The Augmented Dickey-Fuller test, cointegration test, Granger causality test, impulse response function and variance decomposition are used to analyze the dynamic interaction between E-Business and economic growth. The empirical analysis is conducted under the vector autoregression model. The empirical results indicate that there is a dynamic interaction between the E-Business and the economic growth in China. More specifically, the E-Business and economic growth move in the same direction. In other words, an increase in the E-Business will result in an increase in the real GDP; an increase in the real GDP will also lead to an increase in the E-Business. However, the contribution of E-Business on economic growth is less than that of economic growth on E-Business.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. Introduction
Ⅱ. Literature Review
Ⅲ. Theoretical Framework
Ⅵ. Empirical Analysis
Ⅴ. Conclusion
References
국문초록

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