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[학술저널]

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Liyuan Wang(동국대학교) Mie Jung Kim(동국대학교)

DOI : 10.20462/TeBS.2017.06.18.3.187

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초록

새롭게 급성장하고 있는 온라인과 오프라인의 채널통합은 중국기업들에게 기존의 전통적인 판매방식과 더불어 인터넷 플랫폼의 개발을 촉진시키고 있다. 본 연구는 플랫폼의 지속적인 사용의도가 온라인 및 오프라인 채널에 미치는 효과를 조사하였다. 중국의 QQ와 Weixin을 활용하여 317명의 중국인 응답자에게 설문을 실시하여 총 응답자중 97.5%인 309명의 타당한 응답을 추출하였으며 통계적 처리를 위해서 SPSS 23 버전을 사용하여 분석하였다. 온라인 사용과 오프라인 서비스 모두 O2O 플랫폼의 지속적인 사용의도에 긍정적인 효과를 보이는 것으로 나타났으며, 특히, 온라인 채널의 과업기술적합도(TTF)와 기술수용모델(TAM)은 플랫폼의 지속적인 사용의도에 긍정적인 효과를 미치는 것으로 나타났으며, 오프라인의 정보시스템(IS)은 소비자 만족에 긍정적인 효과를 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 온라인 채널의 020 플랫폼 사용은 오프라인 채널의 소비자 만족을 통해서 020플랫폼의 지속적인 사용의도에 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Online and offline channel integration as a newly rapid development business model encourages Chinese enterprises to promote the development of the Internet platform combined with traditional sales mode. This paper analyzed the effects of online and offline channel on platform continuance intention. The 317 questionnaires were delivered to Chinese respondents through QQ and Weixin, and we received 309 valid responses (97.5%, response rate). The valid responses were analyzed with SPSS23 version for a statistical treatment. The result shows that online and offline service have a positive impact on ,especially, task technology fit model (TTF) and technology acceptance model (TAM) have a positive influence on platform continuance intention with in online channels, and information system (IS) positively impacts on customer satisfaction. Finally, O2O platform utilization of online channel has much influence on O2O platform continuance utilization through customer satisfaction of offline channel.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. Introduction
Ⅱ. Literature Review
Ⅲ. Research Model and Hypothesis
Ⅳ. Data Analysis
Ⅴ. Conclusion and Implications
References
국문초록

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