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[학술저널]

고강도 스터럽으로 설계된 RC 보의 비틀림 거동에 관한 실험 연구

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고강도 스터럽으로 설계된 RC 보의 비틀림 거동에 관한 실험 연구

Experimental Study on Torsional Behavior of RC Beam with High Strength Stirrup

김진섭(경상대학교),  서현수(텍사스 주립대학교 알링턴 캠퍼스) 임정희(경상대학교) 권민호(경상대학교)

DOI : 10.4334/JKCI.2018.30.1.039

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초록

본 연구에서는 철근 콘크리트 보의 스터럽의 강도와 스터럽의 간격에 따른 거동 특성을 실험을 통하여 평가하였다. 실험결과 스터럽 철근의 강도가 20 %정도 크더라도 비틀림 강도는 거의 같게 발생하였다. 스터럽의 간격이 두 배 차이가 있더라도 최대 비틀림 모멘트는 약 16 %정도 차이가 발생하였다. 다만, 스터럽의 간격이 작을수록 최대 비틀림 모멘트 발생 시의 비틀림 각은 약 50 % 이상 증가하는 것으로 나타났다. 스터럽의 간격은 보의 비틀림 거동 시 유효 스터럽의 개수가 증가하여 보의 연성거동이 증가하는 것으로 판단된다.

In this study, the behavior of the reinforced concrete beams according to the strength of the stirrups and the spacing of the stirrups was evaluated through experiments. From the experiment results, the torsional strength was almost the same even if the strength of stirrup was as large as 20 %. When the spacing of the stirrups doubled, the maximum torsional moment was reduced by about 16 %. However, the twist angle at the occurrence of the maximum torsional moment increases by about 50 % as the spacing of the stirrup decreases. It is considered that the spacing of the stirrup increases the ductility behavior of the RC beam by increasing the number of effective stirrup in the torsional behavior of the RC beam.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. RC 보의 비틀림 실험
3. RC 보의 비틀림 실험 결과
4. 실험 결과 분석
5. 결론
References
요약

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