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[학술저널]

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Yong-Jik Lee(University of Florida) Hyoung-Sook Cho(Seow on University) Shuzhan Li(University of Florida)

이 논문을 2019-06-15 에 이용했습니다.

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초록

한국은 문화 언어적으로 다양한 사회로 급변하고 있지만, 교육부의 다문화 교육정책은 학교 현장에서 성공적으로 정착되지 못하였다. 제기된 주요 문제는 문화 언어적 다문화 학생에 대한 교사의 경험 부족, 역사적으로 순혈주의적인 관념에 의한 교실 내 차별의 일상화, 다문화 학생 내의 다양한 집단에 대한 교육 정책의 부재등을 포함하고 있다. 이러한 시급한 요구에 부응하기 위해, 본 연구는 비교 교육적 방법론에 기초하여 한국과 미국의 다문화 교사교육과 다중언어 교사교육을 비교 고찰하고자 한다. Bereday의 기술, 설명, 병치 및 비교의 방법론적 과정을 거치면서, 본 연구는 다문화 교육적 관점과 다중언어 교육적 관점을 통하여 한국의 교사교육과 미국의 교사교육을 비교하였고, 다문화 학생을 위한 통합적 접근법을 탐색하였다. 한국과 미국의 다문화 교사교육 비교를 통하여, 국내출생 다문화 학생과 이민배경 다문화 학생을 위하여 문화 감응적 교수법과 언어 감응적 교수법으로부터 시사점을 얻을 수 있음을 덧붙였으며, 마지막으로 다양한 학습자를 가르칠 수 있는 교사교육과 교육과정이 필요함을 강조하였다.

Although South Korea has rapidly changed into a culturally and linguistically diverse society, the Korean Ministry of Education s policies regarding multicultural education have not been successful. Some problems include: a) lack of teacher experience in teaching diverse students; b) classroom-based discriminations formed on pure-blooded ideology; and c) lack of educational policies reflecting intra-group differences within multicultural children. In an effort to respond to this urgent need, this study utilized a comparative education method to contrast and compare multicultural and multilingual teacher education in Korea and the U.S. Throughout the steps of description, explanation, juxtaposition, and comparison, this study aims to understand not only multicultural perspectives but also multilingual perspectives in order to shed light on a holistic approach in education for culturally and linguistically diverse (CLD) students. This article suggests that culturally responsive teaching (CRT) and linguistically responsive teaching (LRT) should be implemented in school, calling for more research to transform Korean teacher education programs and curricula to effectively prepare preservice teachers to work with CLD students.

목차

1. Introduction
2. Theoretical Framework for Multicultural and Multilingual Teacher Education
3. Comparative Methodology
4. Description of Demographic Changes
5. Explanation of current teacher education in changing environments
6. Juxtaposition of comparative issues
7. Comparison of policies and diversity models
8. Implication and conclusion
References
초록
Abstract

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