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[학술저널]

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황용하(경기대학교) 양근혁(경기대학교) 심재일(포엠) 최용수(포엠)

DOI : 10.4334/JKCI.2018.30.6.609

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초록

이 연구에서는 기존 기둥의 내진 단면확대 보강에서 적용할 수 있는 주철근과 보조 V-타이를 포함한 폐쇄형 횡보강근의 선조립 공법을 개발하였다. 제안 기술의 구조적 타당성 평가를 위한 기초연구로서 실제 단면크기를 갖는 기둥의 압축실험을 수행하였다. 실험결과, 보강기둥의 파괴 시까지 철근 선조립 유닛을 구성하는 V-타이와 U형 타이의 뽑힘현상은 나타나지 않았다. 보강 기둥의 압축내력은 ACI 318-14의 공칭내력 식보다 약 1.16~1.23배 높았다. 보강 기둥의 압축 연성비는 대형단면의 크기 효과에 의한 연성저하 가능성이 있음에도 불구하고 무보강 기둥에 비해 최소 1.4배 이상 높았다. 결과적으로 철근 선조립 공법에 기반하여 제시된 보강기술은 압축력을 받는 기존 RC 기둥의 강성, 내력 및 연성향상을 위해 적용될 수 있다.

The present study developed a new prefabricated bar arrangement for straightforward application to seismic section enlargement strengthening technique of existing reinforced concrete columns. The prefabricated bar units consisting of longitudinal bars, linear ties with 135-deg hooks at both ends, and supplementary V-ties were installed at each column face and connected using U-shape ties at each corner to form closed peripheral hoops. To examine the fundamental validity of the developed method, full-scale columns were tested under axial concentric loads. Test results revealed that the V-ties and U-shape ties were not extracted from the core concrete until failure of the columns. The axial capacity of the strengthened columns was 1.16∼1.23 times higher than nominal predictions obtained using design equation of ACI 318-14. The strengthened columns had an axial ductility more than 1.4 times higher than that of existing column, despite the increase in brittle fracture potential of concrete due to the size effect. Overall, the proposed strengthening technique based on the prefabrication bar method is a good alternative for enhancing the stiffness, strength, and ductility of existing columns under axial loads.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 보강단면에서의 철근 선조립 공법
3. 중심축하중 실험
4. 실험결과 분석
5. 결론
References
요약

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