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[학술저널]

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최순식(남서울대학교)

DOI : 10.20434/KRICM.2019.02.10.1.265

이 논문을 2019-11-08 에 이용했습니다.

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초록

본 연구는 액티브 시니어의 스마트폰 활용실태 검증을 통해 디자인 전략을 제시하고자 하였다. 액티브 시니어에 대한 조사 결과, 선행 연구에서 살펴본 바와 같이 액티브 시니어는 기존의 시니어와 다른 소비 행동을 보이고 있는 것으로 확인되었다. 액티브 시니어는 스마트폰을 비교적 장기간 보유하면서 하루 평균 2시간 이상 사용하는 경향을 보이고 있고, 젊은 세대와 동일하게 커뮤니케이션 수단을 전화나 문자보다는 카톡과 밴드에 의존하고, 정보검색에도 많은 비중을 보임으로써 SNS에 대한 관심과 활용도가 높은 것으로 나타났다.
액티브 시니어가 스마트폰에 다운로드한 어플리케이션 수는 매우 높게 나타나고, 어플리케이션을 적극 활용하고 있으며, 가장 유용하게 사용하는 어플리케이션은 카카오톡, 인터넷뱅킹, 밴드, 인터넷, SNS, 교통, 건강, 여행 등으로 액티브 시니어의 니즈 특성을 그대로 반영하고 있는 것으로 나타났다. 따라서 이와 관련된 어플리케이션을 개발하되 전 세대 공용과 시니어 전용 어플리케이션으로 분리하여 디자인할 필요도 있다.
그렇지만, 시니어 전용 효도폰이나 폴더폰 등에 대해서는 관심이 미약하고, 시니어 맞춤형 어플리케이션과 시니어 모드에 대해서 활용도가 낮게 나타나고 있는 점은 제조업체의 홍보 부족보다는 액티브 시니어에게 절대적인 활용의 필요성과 혜택을 제공하지 못하기 때문으로 볼 수 있다. 따라서 가볍고 휴대가 용이하며 글자도 잘 보이는 시니어 전용 폰과 시니어 전용 어플리케이션을 개발하되, 액티브 시니어에 대한 접근성 요소와 맥락적 연구에 의한 스마트폰 사용경험을 토대로 한 사용자 경험 디자인(User Experience Design)과 신체, 인지, 동작 및 감각기능의 저하라는 액티브 시니어의 특성을 반영한 유니버설 디자인(Universal Design) 관점에서 디자인 전략을 강구가 필요할 것이다.
또한, 디자인 개발과 병행하여 스마트폰 가격의 저렴화, 어플리케이션 다운로드 시 부가 광고에 대한 규제 검토, 액티브 시니어에 대한 스마트폰 활용방법 교육을 강화할 필요가 있다.

This study was designed to present a design strategy by verifying the use of active senior on smartphones. The study of active senior found that active senior, as seen in the preceding study, exhibit different consumption behaviors from conventional senior. Active senior tend to use more than two hours a day as they have smartphones for a relatively long period of time, depend on KakaoTalk and Band rather than phone or text messages, and focus more on searching information, resulting in higher interest and utilization of SNS.
The number of applications in which active senior are downloaded to smart phones appears very high, and the most useful applications are KakaoTalk, Internet banking, band, Internet, SNS, traffic, health, and travel. Accordingly, related applications need to be developed, but in some cases, they need to be designed separately as a public and senior-only application.
However, there is little interest in the smartphone or folder phone for senior use, and the low utilization rate for senior custom applications and senior modes can be seen as the lack of publicity from the manufacturers’ inability to provide absolute use and benefits to active senior players. Therefore, a design strategy that reflects the characteristics of a user experience design (User Experience Design) and a reduction in physical, cognitive, motion, and sensory functions based on the user experience and experience of active selves based on the contextual research and accessibility to the smartphone and senior-only applications that are light, portable and easy to use.
In addition, it is necessary to strengthen education on how to use smartphones in conjunction with design development, lower smartphone prices, review regulations for additional advertisements when downloading applications, and learn how to use them.

목차

요약
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 고찰
Ⅲ. 액티브 시니어의 스마트폰 사용행태 조사
Ⅳ. 액티브 시니어를 위한 스마트폰 디자인 전략
Ⅴ. 결론
참고문헌
Abstract

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