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미셸 푸코에서 마이클 화이트까지

- 이야기치료의 담론에 관한 미셸 푸코의 영향과 평가

From Michel Foucault To Michael White: Foucault`s Influences on the Discourse in Narrative Therapy
한국기독교상담학회지 제24권 제3호, 2013.09, 239-262 (24 pages)
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초록
본 연구는 미셸 푸코의 철학이 이야기치료를 발전시킨 마이클 화이트의 이론적 배경에 사상적인 기저를 이루고 있다는 점을 논의한다. 특별히 본 연구에서는 이야기치료에서 힘과 지식과 연관되는 푸코의 담론에 관한 개념들을 살펴본다. 그리고 본 연구에서는 이야기치료의 치료적인 기법들 가운데 포스트모더니즘에 기초한 철학적인 사상들과 치료적인 관계들을 탐색한다. 이러한 치료적인 관계는 이야기치료의 자원들이 푸코의 철학적인 전통 안에서 파생된 이야기적인 방식을 사용하도록 허용하는 것이다. 첫 번째 부분에서는 연구의 서론으로서 본 연구가 함유하고 있는 연구의 목적이나 방향들을 제시하였다. 그리고 오늘날 전 세계적으로 유행되고 있는 사회구성주의 계열의 이야기치료의 이론들을 초안한 화이트의 사상적 배경 속에 푸코의 철학적인 논의가 왜 필요한지를 설명하였다. 두 번째 부분에서는 화이트의 사상에 연관될 수 있는 푸코의 철학적인 논의들을 소개하였다. 물론 푸코의 전체적인 철학적인 깊이들을 논의하는 것은 본 연구의 방향과 맞지 않기 때문에 화이트가 설명하고자 했던 힘과 지식에 대한 사회와 문화적인 담론들에 대한 푸코의 이론적인 전제들이 소개되었다. 세 번째 부분에서는 푸코의 힘과 지식에 대한 담론이 어떻게 화이트의 이론 속에 구체화되었는지를 논의하였다. 여기에는 단순한 이론뿐만이 아닌 푸코의 영향을 받은 화이트가 소개하고 있는 이야기치료의 원리를 말하는 것이다. 네번째 부분에서는 담론에 관한 푸코와 화이트의 불연속성을 살펴보았다. 여기에는 푸코에 대한화이트의 비평적인 작업도 소개가 되었다. 마지막 부분에서는 이야기치료의 담론에 관해서 화이트에 끼친 푸코의 영향들을 기독교 상담적 관점에서 평가하면서 본 연구를 마무리하였다.

This study is to explore the influence and impact of the work of Michel Foucault on the discourse in narrative therapy as introduced and developed by Michael White. Michael White is one of the pioneers of narrative therapy and he owes much to the philosophical ideas in relation to the discourse of Michel Foucault. Foucault displayed his interest in psychology and psychopathology in his various writings. Especially, Foucault comments more explicitly about discourse and his critiques of the discourse have influenced Michael White`s ideas about discourse in narrative therapy. This study offers a basic description of the discourse in Michel Foucault``s philosophical ideas, and then it provides its basic theoretical influences and impacts of Michel Foucault in Michael White. Furthermore, this study examines the different ideas and disparate assumptions of Michel Foucault and Michael White. In this respect, there are some different point of views between them because White read Foucault selectively so that White`s use is not inconsistent with his understanding to Foucault``s ideas. Above all, the prominent inaccuracy in White`s application of Foucault is the constituting power of language in discourse because Foucault explains that discourse produce the social conditions. Next, this study briefly suggests that the Christian Counseling`s way draws significantly consistent conclusions from this insight. Thus, this study will be an useful resource in developing therapeutic methods of narrative therapy.

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