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[학술저널]

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Soyer, Damla(홍익대학교) Nah, Ken(홍익대학교)

DOI : 10.18208/ksdc.2018.24.3.231

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초록

모든 디자인 제품은 사용자와 문화적으로 연결되어 있다. 문화는 사람들이 제품을 디자인하고 사용하는 방식에 의미를 부여하는 방식에 영향을 미친다. 문화-디자인 연계의 좋은 사례 중 하나는 밥솥이다. 이 논문은 터키와 한국의 밥솥에 대한 문화적 이해와 그 차이점에 대해 연구하였다. 이 연구는 밥솥의 의미, 사용자 행동 및 디자인의 차이점 인 세 가지 주요 사항에 중점을 두었다. 첫째, 밥솥의 역사를 연구하였고, 다음으로 두 나라의 쌀에 대한 문화적 차이를 조사했다. 그리고 밥 문화에 대한 이해와 함께 밥솥 디자인의 차이점, 사람들의 사용 방식, 그 의미에 대해 조사하였다. 이 연구의 목적은 디자인 제품이 한국과 터키에서 어떻게 다른 방식으로 이해되고 사용되는지, 그리고 디자인 제품의 의미와 사용에 영향을 미치는 양국 간의 문화적 차이에 대한 통찰력을 제공하는 데 있다. 연구 방법으로서, 우리는 밥솥 및 쌀과 관련된 문서를 수집하고 조사하였다. 신문, 잡지, 블로그 게시물, 기사, 광고, 제품 리뷰 및 의견을 검토하며 한국인과 터키인의 인터뷰를 실시했으며 그에 따른 내용 분석 및 참가자 관찰을 수행하였다. 프리리스팅(freelisting) 및 파일 분류 방법을 사용하여 모든 데이터를 정렬 하였고, 두 나라의 결과를 비교하고, 패턴을 발견하여, 유사점과 차이점을 조사하였다. 이 논문의 최종 결과로 밥솥의 사회적 영향과 시간 경과에 따른 변화, 문화와 디자인의 관계, 디자인의 유용성에 대한 문맥과 의미의 중요성에 대한 통찰력을 제공 하였다. 예상한 바와 같이, 도출된 결론은 밥솥 디자인 사용에서 차이점이 문화의 사회적, 전통적 배경, 사람들의 문화적 습관, 쌀과 감정적인 연관성에서 비롯된 것으로 나타났다. 이 연구를 통해 우리는 문화를 이해하는 것이 사람들에게 의미 있고 유용하게 사용될 수 있는 현지화 된 제품을 만드는 것이 중요하다는 것을 명확히 알 수 있었다.

Every design product has a cultural connection with its users. Culture influences the way people give meaning to design products and the way they use them. One of the good examples of the culture-design connection is the case of rice cookers. This paper investigates the cultural understanding of the rice cookers in Turkey and Korea and the differences between them. The research focuses on three main points which are the differences in meanings, the user behavior and design of the rice cookers. First, the history of the rice cookers was studied; then the cultural differences of rice in the two countries were examined; and with the understanding of the culture of rice, the differences between the rice cooker designs, how people use them, and what meaning they give to them were investigated. The purpose of this study is to see how a design product is understood and used differently in Korea and Turkey and to give insight about the cultural differences between the two countries which affect the meaning and the use of a design product. As methods of research, we have collected and examined documents that are related to rice cookers and rice; newspapers, magazines, blog posts, articles, advertisements, product reviews, and comments. We have conducted interviews with both Korean and Turkish people, we have done content analysis and participant observation. Using the freelisting and pile sorting methods we have sorted all the data, compared the results for the two countries, found out the patterns, and examined the similarities and differences. The final results in the paper give insights about the rice cooker’s social effects and its change over time, the relationship between the culture and the design, and the importance of the context and meaning for the usefulness of design. As expected, our findings have shown that the differences in the use of the rice cooker design come from a social and traditional background of the cultures, cultural habits of people, and the emotional connection they have with rice. With this research, we clearly see that understanding the culture is important to create localized products that are more meaningful and useful for people.

목차

Abstract
국문초록
Ⅰ. Introduction
Ⅱ. History
Ⅲ. The Culture of Rice
Ⅳ. The Culture of Rice Cookers
Ⅴ. Conclusion
Reference

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