본문 바로가기
[학술저널]

  • 학술저널

김종헌

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-326-016209843

표지

북마크 1

리뷰 0

이용수 435

피인용수 0

초록

본 연구에서는 1920년 신축되어 등록문화재 제136호로 등록된 경의선 신촌역사의 건축적 특징을 중심으로 1920년 개설이후 현재에 이르기까지의 변천과정을 살펴보고자 한다. 신촌역사는 서울에서 현존하는 가장 오랜 된 역사로 역사적, 문화적 가치를 지니고 있고 그와 동시에 개발에 대한 가능성을 동시에 지니고 있었다. 이에 따라 신촌역사는 도심지 내 개발과 보존에 대한 갈등의 성격을 그대로 보여주고 있다. 본 연구는 신촌역사를 중심으로 철도관련시설의 개발과 보존에 대한 현상과 문제점을 진단하고 이에 대한 방향을 찾고자 하였다.

This study examines the change of Shinchon railway station in Kyungui Railway from 1920 up to now. Kyungui Railway was constructed in order to prepare the war against Russia by Japan in 1905. Shinchon station was constructed in 1920 for the sake of convenience of people who lived near Seoul. Recently the development of Shinchon staton was demended because of the possibilities of economic development and the location of Shinchon station. But at the same time there are many opinions against the development of Shinchon station because it has many great memories and it is a kind of symbol of modern life in Shinchon. Even though Shinchon station has developed for a shopping center, the location of the old station has been kept. But the shape had changed because of the new railway station. So the purpose of this paper is considering how to solve the conflicts between the development and the preservation of historic places in the cities which is one of the most serious pending issues.

목차

Abstract
요지
1. 서론
2. 경의선 부설과 신촌역
3. 신촌역사의 건축적 특성
4. 신촌역사의 개발과 역사성 보존
5. 결론
참고문헌

리뷰(0)

도움이 되었어요.0

도움이 안되었어요.0

첫 리뷰를 남겨주세요.
DBpia에서 서비스 중인 논문에 한하여 피인용 수가 반영됩니다.
인용된 논문이 DBpia에서 서비스 중이라면, 아래 [참고문헌 신청]을 통해서 등록해보세요.
Insert title here