메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국교육실천연구학회(한국교육포럼) 교육실천연구 韓國敎育論壇 제3권 제1호
발행연도
2004.6
수록면
39 - 56 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigated post(-)colonial theory newly emerging in the field of English literature from the 1990s and its implications for education. The theory attracts much interests from scholars in education as well as ones in social sciences. Like the controversies over so-called post discourses such as post-modernism or postmodernism in the 1990s, it has been criticized for its vague definitions. Thus this researcher observed the meaning of the theory and related theories such as the dependency theory which has been used for a postcolonial discourse on modem Korean education. In addition to that, critical discussions on the dependency theory and the globalism were conducted through which educational contexts were drawn from post(-)colonial theory.

목차

Ⅰ. 문제의 제기
Ⅱ. 탈식민주의의 이론의 의미와 관련 이론
Ⅲ. 한국교육의 탈식민성 담론
Ⅳ. 탈식민성 담론에 대한 비판적 고찰
Ⅴ. 맺음말
참고문헌
Abstracts

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-373-016356326