메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국시학회 한국시학연구 한국시학연구 제10호
발행연도
2004.5
수록면
159 - 202 (44page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to explore the meaning of 'Body-Subject' and to gain an insight into itself appeared in the poems of Wook Song especially focused on his 3rd collection of poems Wol-Jung-Ga.
This paper shows how the poetic significances which are described in a collection of poems Wol-Jung-Ga can be connected with Merleau-pontys' 'Body-Subject' discussions appeared in Wook Song's essays of criticism 'Threshing of Civilization'.
The process how the concept of 'Body-Subject' shown in Wol-Jung-Ga is getting into shape is studied in three aspects such as the image of Body, the image of Other and last, the image of Touch. Those of three aspects are;
First, Body-image in Wook Song's poems connotes the meaning of body subjectivity which is described as <Thinking of Body> or <Body of Thinking> in Merleau-Pontys. The second thing, Other-image. This is a poetic take-shape against from another's eye and comes from a viewpoint saying that Subject is tried to be found among action & re-action between Subject and Other. Thirdly, Touch-image means re-organization of the relationship between Subject and Other as consensus and symbiosis as a view point of Mutual Subjectivity.
As mentioned above' at the basis of perception and reconsideration of modern age, Wook Song's poetic take-shape makes his new grope for Subject worth being significant.

목차

1. 서론
2. 송욱의 근대에 대한 인식과 메를로-뽕띠의 ‘신체적 주체‘의 의미
3. 신체적 주체의 시적 형상화
4.『월정가』의 시적 의의와 한계
참고 문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-811-014715500