메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
성일호 (원광대학교)
저널정보
신영어영문학회 신영어영문학 신영어영문학 제43집
발행연도
2009.8
수록면
235 - 257 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
It is a well-known fact that comparative studies on modal verbs are important to show the speaker/writer’s attitude or mood in the English expression. This research aims at building up an effective lesson plan for teaching English modal verbs in a college English class. To this end, the students are encouraged to gain access to a great amount of real English input using corpora and concordance program and cope with difficulties in using an appropriate expression of modal verbs. The class focuses on comparing frequency and usage of modal verbs among the corpora - The British National Corpus, The Cambridge International Corpus, Harry Potter series, Korean high school English textbooks, pop music lyrics, President Bush’s inauguration speech, and movie subscripts. Specifically, the research is interested in how the modal verbs of English textbooks are in accordance with the ones in the native speakers’ corpora. In the process of analyzing modal verbs suggested by the lesson plan, the students are expected to make sense of them in real context.

목차

Ⅰ. 서법성과 조동사
Ⅱ. 코퍼스 활용 조동사 수업
Ⅲ. 코퍼스 분석에 의한 조동사 분포
Ⅳ. 조동사 이해 능력 테스트
Ⅴ. 결론
인용문헌

참고문헌 (35)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-840-018816398