메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第25卷 第9號
발행연도
2009.9
수록면
67 - 76 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The study focused on finding the problems of the educational facilities for the disabled and handicapped person in five main national universities, Korea. The study is divided into ten areas; interior parts, intermediation parts(include pedestrian part), sanitary facilities, guidance and the rest facilities, lecture rooms, library, auditorium, restaurant, gymnasium, dormitory and bedroom. The finding revealed that firstly, the pedestrian mobility such as boardwalk provided with raised edges, small size of parking areas for wheelchair users, and vertically moving access are not appropriately provided. Secondly, most auditoriums have problems to access on main entrance or evacuation pathway by wheelchair users or handicapped person. Thirdly, the shower room facilities of the dormitory are not properly supported and an emergency alarm lamp facility for the hearingimpaired in the dormitory. The conclusion is that the indicated educational facilities for the disabled, handicapped person are built for most handicapped person except blind or deaf person and the result of evaluation for convenient facilities, most universities can not be over 70%. Thus, educational facilities must be considered and planned for all type of disabled, handicapped person from the viewpoint of Universal Design.

목차

Abstract
1. 서론
2. 일반적 고찰
3. 조사대상 대학의 현황조사 및 분석
4. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-540-018862255