메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
송찬호 (한국기계연구원) 이공훈
저널정보
대한설비공학회 대한설비공학회 학술발표대회논문집 대한설비공학회 2009년도 동계학술발표대회
발행연도
2009.11
수록면
770 - 775 (6page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Growing interest in CO₂ capturing from industrial processes and storage in underground formations is emerging from commitments in reducing CO₂ emissions manifested in the Kyoto Protocol. In this paper, CO₂ liquefaction system is treated in focus of liquefaction efficiency & production rate considering experimental study. Presently CO₂ is transported in ships or trucks at a pressure of 14-20 bar. In this reason, the liquefaction pressures of 20, 10, 6.5 bar are selected. Compressor work and cooling capacity are calculated and compared. Also the level of liquified CO₂ is observed and the states in a storage vessel are measured. In order to investigate the effect of intercooling, the compressed gas after compressor work is cooled by ambient air or seawater. In case of applying the intercooling to the system, consuming energy can be saved larger than 20%. In the lower liquefaction pressure, the more CO₂ can be obtained due to higher density. In the liquefaction pressure of 6.5 bar, its CO₂ production is about 35% higher than that of the system with the liquefaction pressure, 20 bar.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 액화시스템 구성 및 기본원리
3. 액화조건에 따른 시뮬레이션
4. 액화 실험 및 결과
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-553-002594159