메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
유해준 (산동대학교)
저널정보
중앙어문학회 어문론집 語文論集 第43輯
발행연도
2010.3
수록면
31 - 48 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this paper is to investigate what lexical and grammatical features collocations manifest with winch foreigners learning Korean language are often encountered and to separate lexical and grammatical items having collocations used in teachingKorean language. For this purpose, we will point out problems in selecting lexical and grammatical items in teaching Korean language so far, and then describe the necessity of construction of hierarchical educational contents through collocations.
Recently, the analytical approach of linguistics becomes easierdue to the application of data and the development of computer technology. This parer will handle with data based on corpus, For this purpose, criteria for extracting collocations are limited to lexicons which take on collocation construction. Therefore, this paper extracts primary lexical collocation patterns using speech information and classifies the lexicons for teaching Korean language by applying the criteria of collocation construction using the aforementioned patters. This lexical information can be used as conditions to establish hierarchy of learning lexicons in the education of Korean language.

목차

1. 緖論
2. 연어의 개념
3. 연어적 구성
4. 어휘적 구성 언어 추출 방안
5. 結論
참고문헌
Abstract

참고문헌 (29)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2010-710-003221138