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[학술저널]

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장덕진(서울대학교) 김기훈(사이람)

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2012-070-004436245

초록

이 연구는 한국인 트위터에 대한 연결망 분석을 통해 트위터 네트워크의 구조와 동학을 파악하는 것을 목적으로 한다. 우리는 2010년 8월 1일부터 9월 30일까지 1,133,365개의 한국인 트위터 계정을 모두 크롤링하여 네트워크 분석을 수행하였다. 논문은 크게 두 부분으로 나뉜다. 전반부에서는 한국인 트위터 네트워크의 일반적 특성과 더불어 많이 RT 되는 글들의 특성과 url 링크 현황을 분석하였다. 후반부에서는 트위터에서 이슈가 되었던 추석 폭우 사태와 이념적 소비 발언 관련 트윗의 전파과정을 분석하였다. 아직은 발견적 연구임에도 불구하고 몇 가지 중요한 이론적 함의를 도출하는 것이 가능하였다. 기본적으로 트위터는 소통과 담론의 공간이며, 많이 알려진 멱함수분포를 사회과학적으로 해석할 때는 주의가 필요하다. 또한 트위터는 오프라인의 전통매체에 대응하는 대안매체적 성격을 강하게 드러낸다. RT는 의견과 정보를 전파하는 수단인데, 재난 상황에서의 RT와 정치사회적 사건에 대한 RT는 상당히 다른 방식으로 사용되고 있었다. 트위터에서의 논쟁은 같은 범주에서의 반대 개념을 사용하는 방식과 새로운 범주를 도입하는 방식이 함께 사용되고 있었다.

This paper attempts to delineate the structure and dynamics of Korean Twitter network. After identifying 1,133,365 Twitter accounts who were presumably Koreans, we crawled information including tweets, bios, followings, replies, and retweets through Twitter API for the period 1 August 2010 through 30 September 2010, which was then put into social network analysis. This paper is largely divided in two parts. The first half reports general characteristics of Korean Twitter network, together with characteristics of most?retweeted tweets and use of url links. The second half contains two case studies which became huge social issues during the research period: the heavy rain during the Chuseok holiday season and the ‘ideological consumption debate’ regarding the sale of pizzas at Emart, a large supermarket chain. Despite this is still a heuristic research, we were able to come up with a few theoretical implications. Twitter is basically a space for communication and discourse. Caution should be used when interpreting the widely?known power?law distribution in terms of social science research. Twitter delineates a strong inclination toward becoming an alternative media vis?a?vis offline traditional media. While RT is a tool for spreading opinions and information, the use of RT is different in a disaster situation from that regarding a socio?political issue. When a debate goes on in Twitter, there are two major strategies. One is to use opposite concepts in the same discourse category, and the other is to bring in a new discourse category which has not been used by the contending party.

목차

1. 머리말
2. 한국인 트위터 네트워크 특성
3. 트위터를 통한 전파 사례 연구
4. 결론
참고문헌
Abstract

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