본 연구는 한국코치와 미국코치들을 대상으로 고등학교 우수 코치들이 지도하는 선수생활기술과 인성발달에 사용되는 전략분석을 비교하는데 있다. 본 연구의 대상은 10명의 고등학교 우수 코치들이 연구에 참여하였다. 조사방법으로는 설문조사와 심층면접을 실시하였다. 설문조사는 코치들의 개인적인 인구학적 요인들을 조사하기 위해 연령, 성별, 선수 경력, 코치 경력, 학력, 결혼유무, 자녀수, 코칭관련 자격증 여부, 올 시즌 승률, 현재까지의 코치 승률, 코치가 된 동기를 조사하였다. 심층면접은 Gould 등(2002)의 연구에서 도출된 결과를 바탕으로 한국코치들에게 적합한 구조화 개방형 질문지를 동일하게 제작함으로써 미국코치와 한국코치와의 차이점을 분석하였다. 구조화 개방형 질문내용은 다음과 같다: 선수들와의 지속적인 의사소통, 선수발달과 복지, 명확한 기대치 제시, 선수들을 대할 때 유연성, 선수 규율, 팀웍과 이해력의 역할, 성공 지향 태도와 목표설정, 터프한 사랑, 제 3자들과 같은 역할, 존경, 코칭만족도, 선수들의 특수성, 코치 배경, 환경적인 제한점, 감정적 조절, 졸업생와의 지속적인 관계 유지, 성공적인 코칭 유형. 코칭스텝의 다양성, 코칭 스텝와의 오랜 관계유지 효율성. 본 연구에서는 한국코치 역시 미국코치와 거의 유사한 결과가 도출되었다.
This study was to examine the strategies outstanding high school coaches use to develop life skills and character in their players: For Korean and American Coaches. This study was conducted with 10 successful coaches recognized for their outstanding achievements in developing their players. All of the 10 participants took part in questionnaire survey and in-depth interviews. The questionnaire were included coach background and demographic information: age, gender, player experience, coach experience, education background, marriage, number of children, certification related to coaching, winning percentage of this year season, total winning percentage as a coach, reason to become a coach. Structured interview guides revised by the results of Gould et al (2002) study were used to organize the in-depth interviews. The major components of the structured interview included: constantly communication with their players, player development/well-being, clear expectations, flexibility in dealing with players, player discipline, teamwork and understanding roles, success oriented-attitude and goal setting, toh호 love, stakeholders, father figures, not seen as players buddies, coaching satisfaction, special of players, coach background, contextual limitations, emotional control, relationship with former players, successful coaching style. coaching staff variability, effectiveness of coaching staffs with prolonged contacting with players. This study indicated that Korean coaches as well as American coaches showed similar results.