메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
안택식 (강릉원주대학교)
저널정보
한양법학회 한양법학 한양법학 제29집
발행연도
2010.2
수록면
13 - 39 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The reunification of South and North Korea may be national hope, which could not be accomplished in near future. However the social integration of South-North Korea should be pursued, in order to progress the reunification steadily.
First of all, economic cooperation between South and North Korea should be activated. Through economic cooperation South and North Korea could communicate each other and develop common interest. Under present situation, trade and sightseeing is not freely progressed because of different viewpoint about surrounding political situation. However both partners should overcome the difficulties in order to progress the economic cooperation. Secondly, democracy should be developed in South and North Korea, in order to accomplish social integration. In South Korea liberal democracy has been developed, whereas North Kore is quite different. In order to develop the democracy in North Korea, the political leader should accept reformation and innovation similar to that of China. In South Korea substantial equality in economic and political areas should be attained, whereby discrepancy and conflict in liberal democracy could be overcome. Thirdly, the human rights and economic improvement of the North Korean defectors should be protected.
In order to attain social integration in South and North Korea, the law of both partners should be reformed. In South Korea the legal characteristics of South and North trade and travel should be clearly be defined in related laws. The social status of North Korean defectors should be improved in concerned law. The complicated procedure in South and North trade and travel should be simplified in related laws. In North Korea the protectional law of South Korean investors should be newly inacted, whereby the personal safety and commercial interest of South Korean investors should be specially protected. The legal status of South Korean investor should be improved in related law. The reasonal corporate gevernance should be established in law of joint-venture company. The strict legal regulation of labor relation should be overcome through the revision of labor law.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 남북한 사회통합의 의의
Ⅲ. 남북한 사회통합의 방향
Ⅳ. 남북한 사회통합과 남한법의 과제
Ⅴ. 남북한 사회통합과 북한법의 과제
Ⅵ. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (32)

참고문헌 신청

이 논문과 연관된 판례 (2)

  • 대법원 1995. 9. 26. 선고 95도1624 판결

    가. 북한이 우리의 자유민주적 기본질서에 대한 위협이 되고 있음이 분명한 상황에서 우리 정부가 북한 당국자의 명칭을 쓰면서 남북동포 간의 화해와 협력, 그리고 통일을 논의하기 위한 정상회담을 제의하고 7·4남북공동성명과 7·7선언 등 대북 관련 개방정책 선언이 있었으며 남·북한이 유엔에 동시에 가입하였고 남·북한 총리들이 남북 사이의 화해,

    자세히 보기
  • 대법원 2003. 5. 13. 선고 2003도604 판결

    [1] 북한은 조국의 평화적 통일을 위한 대화와 협력의 동반자임과 동시에 적화통일노선을 고수하면서 우리의 자유민주주의 체제를 전복하고자 획책하는 반국가단체라는 성격도 아울러 가지고 있다고 보아야 하고, 남북정상회담의 성사 등으로 북한의 반국가단체성이 소멸하였다고 볼 수는 없다.

    자세히 보기

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-360-000498131