본 연구는 일반학교와는 차별화된 한국 기독교대안학교의 교육성과를 분석하기 위한 것이다. 연구를 위하여 학교경영, 교육과정, 교육결과 영역에 대한 설문 문항을 구성하여 전국의 기독교대안학교 26개교의 학교장, 교사, 학부모, 학생을 대상으로 설문조사를 실시하고 결과를 분석하였다. 기독교대안학교의 영역별 교육성과에 대하여 5점 척도로 영역별로 학교경영 4.05, 교육과정 3.93, 교육결과 3.78으로 평가되었고, 학교구성원별로는 학교장 4.28, 교사 3.92, 학부모 3.98, 학생 3.64로 평가되었다. 학교경영 영역에서 기독교 대안학교가 구성원들에게 학교목표를 명료하게 제시하고, 학교장은 대안교육에 대한 확신과 실행의지를 보여주고 있다고 긍정적으로 평가한 반면에 ‘학부모의 학교운영 참여’와 ‘학생 선발에 있어서 다양성’ 문항 등은 낮게 나타났다. 교육과정 영역에서 학교의 교육과정은 학교의 비전과 목표를 분명히 반영하고 있고, 기독교 세계관에 입각해서 교육과정을 운영하고 있으며, 영성교육 프로그램이 활성화되어 있는 것으로 평가한 반면에 학생들의 다양한 적성과 재능을 탐색하고 계발하기 위한 ‘은사교육, 진로교육 프로그램 운영’, ‘교육과정 운영에서 구성원들 간의 원활한 의사소통’에는 비교적 낮게 평가하였다. 교육만족도에서는 ‘학교의 행정지원’과 ‘교사의 업무분담’에 대한 문항이 낮았다. 이러한 교육성과 분석의 결과는 향후 기독교대안학교들이 보다 성숙한 기독교교육을 실천하기 위해서 영역별로 어떤 면을 보완하여야 하는지에 대한 방향, 지침을 제공하고 있다.
The study was intended to analyze on the educational performance of Christian alternative schools in Korea. A survey was used, and there were three areas in it: school management, curriculum, and schooling outcomes & satisfaction. Participants were principals, teachers, parents, and students of 26 Christian alternative schools. Overall, the results showed 4.28 by the principals, 3.92 by the teachers, 3.98 by the parents, and 3.64 by the students 3.64 according to the participants. Also, the results were analyzed by each area: school management (4.05), curriculum (3.93), and schooling outcomes & satisfaction (3.78). Specifically, in school management area participants rated positively on that the purpose of Christian alternative schools were clear. Also, principals had strong commitment on the alternative education. On the other hand, it scored low in “parents’ participation in school management” and “diversity in student selection.” In the curriculum area, items on “school’s curriculum is distinctly applying its vision and goal,” “curriculum is operating based on the Christian worldview,” and “activated spirituality educational program.” were rated high. However, “gifts education, career education program” and “communication among members in curriculum management” were relatively low. In schooling outcomes and satisfaction area, items on “school’s administration support” and “teacher’s division of roles” were scored low. It implies Christian alternative schools should pay more attention on improvement of school’s administration ability. Suggestions and implications for the further study were added.