본 연구는 재한 중국인 유학생의 문화적응 스트레스에 영향을 미치는 요인을 그들의 인구사회학적 특성, 한국어능력, 사회적 지지 요인을 통해 탐색하였다. 본 연구는 서울시 및 경기도 소재 5개 대학교에 재학 중인 중국인 유학생 202명을 대상으로 진행한 설문에 의해 수집된 자료를 분석하였다. 분석결과, 인구사회학적 특성에 있어서는 성별과 주관적 건강상태, 한국내 거주 가족 여부가, 사회적 지지 요인에 있어서는 만남의 빈도, 교수의 지지, 동료 중국 학생의 지지, 가족의 지지, 경제 및 도구적 지지, 정서 및 평가적 지지가 통계학적으로 유의하게 재한 중국인 유학생의 문화적응 스트레스 수준을 결정짓는 요인으로 나타났다. 그러나 한국어 능력은 문화적응 스트레스에 통계학적으로 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한 인구사회학적 특성, 한국어 능력, 사회적 지지요인을 동시에 고려한 통합회귀 모형에서는 인구사회학적 특성 및 한국어 능력은 재한 중국인 유학생의 문화적응 스트레스에 통계학적으로 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났으며, 만남의 빈도, 교수의 지지, 동료 중국학생의 지지, 가족의 지지, 경제 및 도구적지지, 정서 및 평가적 지지 등의 사회적 지지 요인만이 여전히 재한 중국 유학생들의 문화적응 스트레스에 통계학적으로 유의하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 이러한 연구결과를 토대로 재한 중국인 유학생의 문화적응 스트레스 완화방안에 대해 논의하였다.
This study aimed to explore the determinants of acculturative stress among the chinese students in Korea. Especially, it aimed to explore how the socioeconomic characteristics of the chinese students and the language skills and social support they had affected their level of acculturative stress. The subjects of this study were 202 chinese students who were attending 5 colleges in the Seoul-Gyeonggi metropolitan area. The levels of acculturative stress was measured by the 7 sub-factors item questionnaire of perceived discrimination, homesickness, perceived hate, fear, stress due to change/cultural shock, guilt, and nonspecific factors. Also, socioeconomic characteristics, korean language skills and social support factors were introduced as predictors of acculturative stress. This study conducted descriptive statistics analyses and multiple regression analyses to explore the determinants of acculturative stress among the chinese students in Korea. Although acculturative stress of the chinese students were varied significantly according to various socioeconomic characteristics and social support factors, only social support factors, such as frequency of meeting, professors" support, fellow chinese friends" support, family members" support and economic/instrumental support and emotional/evaluation support, were still remained as statistically significant predictors to the acculturative stress in the total model. The result of this study showed us that chinese students who had meeting with others more frequently, had more supports from professors, chinese friends, and family members, and had more economic/instrumental and emotional/evaluative supports enjoyed lower level of acculturative stress than their counterparts. Therefore, more policy and program considerations should be took for chinese students to utilize their social supports in order to relive their acculturative stress in Korea. (Korean J Str Res 2011;19:183∼194)