메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이창덕 (경인교육대학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제52집
발행연도
2013.2
수록면
1 - 28 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Recently debate education is going to be regarded as a significant factor to solve current problems in Korean education. In this paper I analyze the major debate education problems in Korean Language Education and suggest a few solutions. First, the major factors preventing improvement of debate education are Korean traditional culture and school system which prefer obedience to debate. Secondly, the National Curriculum and the methods of teaching and learning are consisted with knowledge and segmented functions of debate. Thirdly, there are few teachers who are professional to educate classroom debating process. Fourthly, lack of supporting system and research for debate education in every class.
Solutions to this problems are 1) to convert current teacher centered employment of the National Curriculum to student oriented way. 2)to reinforce teacher education for debate education from the course of teaching training. 3)to establish a supporting system to change teaching methods from focusing on basic knowledge and function to have students explore way of problem solving through debating. 4)to activate social debate on the issues of current Korean society and connect it to debate education.

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 토론의 교육적 의의와 한국 사회 토론 문화
Ⅲ. 국어교육에서 토론교육의 현황과 문제점
Ⅳ. 국어교육에서 토론교육의 발전 방향
Ⅴ. 맺음말
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (25)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-710-000201227