메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
한상언 (한양대)
저널정보
한국영화학회 영화연구 영화연구 55호
발행연도
2013.3
수록면
649 - 689 (41page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In early 1920s there was a great change in the productions, distributions, and showings of film.
The productions of film were inspired by the propaganda on a motion picture. And the productions of film began with the Japanese Government General of Korea as the center. Japanese movie companies opened a branch in Keiyo(Seoul). A movie theater opened as a corporation.
As the Japanese film distribution extended, a independent film distribution disappeared in Joseon. Joseon film industry was developed under the influence of Japan film industry.
The films were produced by The Japanese colonial rule organization such as the Japanese Government General of Korea, organs of propaganda such as Keiyonippo, and Japanese in Joseon. In that film Joseon peoples were portrayed as primitive, dirty, nervous persons. And Japanese were portrayed as a helper and a reminder. This is a kind of a discrimination under the name of assimilation.

목차

1. 들어가며
2. 1920년대 초반 조선영화산업의 변화
3. 영화제작의 시작과 조선영화
4. 조선영화산업의 특징과 식민성
5. 나오며
참고문헌
[부록 1]〈巡回活動 ?愛の極み?劇 撮影終了す〉《京城日報》, 1922.3.21.(원문)
[부록 2]〈本社フィルム 死の輝き 梗槪〉《京城日報》, 1922.9.9.(원문)
Abstract

참고문헌 (68)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-688-002349710