이 연구는 고등학교 체육수업에서 고등학생의 지각된 교수행동과 운동열정간의 관계에서 성취목표성향의 매개효과를 검증하고자 하였다. 연구대상자는 272명(남학생 148명, 여학생 124명)이었으며, 교수행동, 성취목표성향 및 운동열정 질문지를 작성하였다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 가설적 연구모형을 설정한 다음 구조방정식모형(SEM)을 통하여 변인간의 인과적 관계를 규명하였다. 수집된 자료는 기술통계, 요인분석과 신뢰도 분석 및 상관관계분석을 실시하였고, 변인간 인과관계를 규명하기 위해 구조방정식 모형분석을 실시하였다. 구조방정식모형 분석을 실시한 결과, 교사의 자율적 교수행동만이 과제성향과 자아성향에 유의한 직접 영향을 미치는 것으로 나타났고, 과제성향은 조화열정에 매우 강한 정적인 직접영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 과제성향만이 교사의 자율적 교수행동과 조화열정간의 관계를 부분매개하는 것으로 나타났다. 이 연구의 결과는 자기결정이론과 성취목표이론의 통합적 접근에 의해 논의되었다.
The main purpose of this study was to investigate the mediating role of achievement goal orientation on the relationships between perceived teaching behavior from teacher and exercise passion in physical education class. Participants were 272(148 boys, 124 girls) students studying at high school. They were completed questionnaires to assess their perceptions of teaching behavior from teacher, achievement goal orientation and exercise passion. A series of data analysis such as descriptive analysis, factor analysis, reliability analysis were conducted using SPSS 18.0 program, and structural equation model(SEM) analysis was performed to identify the relations among the latent variables using AMOS 18.0 program. The results of SEM analysis indicated that perceived teaching behavior from teacher positively predicted students" task and ego orientation. Students" task orientation had significant direct effect on harmonious passion, while ego orientation had no significant direct effect on both harmonious and obsessive passion. In addition, only task orientation had a mediating effect on the relationships between perceived teaching behavior from teacher and harmonious passion partially. These results showed that perceived teaching behavior from teacher affected highly to achievement goal orientation. Results of this study discussed using the self-determination theory and achievement goal theory.