고속철도 차량에 적용되는 추진제어장치는 열차 견인성능 및 최고 운영속도 증가에 따른 정격 용량의 상승과 장치의 크기 및 중량 감소가 고려된 설계가 요구된다. 본 논문에서는 동력분산식 고속차량의 개발 요구사양에 적합한 대용량 수냉각방식을 적용한 430km/h급 고속차량용 추진제어장치 시스템을 제안한다. 추진제어장치는 열용량 증대에 따른 냉각기 크기 증가를 최소화 하고, 냉각 효율을 최적화 하기 위해 수냉각방식을 적용하였으며, 동력분산식 차량 하부에 조립될 수 있도록 소형 및 경량으로 설계되었다. 제안된 추진제어장치는 4대의 410kW 유도전동기를 구동하며 철도차량용 추진제어장치에 적용되는 관련 규격의 각종 시험 및 본선 시운전을 통해 그 성능을 검증하였다.
Propulsion system applied for high speed train requires the high rated power, size reduction and weight reduction due to increase of train tractive effort and maximum operation speed. In this paper, propulsion system with high capacity and water-cooling method is suggested to meet the requirements of distributed power type train development of which maximum speed of 430km/h. Watercooling method is adopted for propulsion system design to realize the minimization of cooling device size and optimization of cooling efficiency. Propulsion system is also designed with reduced size and weight to enable installation on car body underframe. Proposed propulsion system operates the four 410kW traction motors. Performance is verified according to test with relevant standards and actual mainline test operation.