메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
연구보고서
저자정보
배준식 (미래사회연구실) 김범식 (시민경제연구실)
저널정보
서울연구원 서울연구원 정책과제연구보고서 정책연구보고서 2012-55
발행연도
2013.1
수록면
1 - 206 (206page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to develop and adapt support methods for improving financial condition and improvement measurement for the better communicative ability on the part of financial ousiders in Seoul.
After the financial rescue program in 2008 from America, the household economy in Korea collapsed due to restructuring of financial institutions and the financial retrenchment of the government. The government started to support the financially-isolated class from 2009, with the policies of activating financial programs for the ordinary people, but vain. Since the contents of the policies had been limited to stimulating financial institutions for ordinary people, no visible progress was noticed. Government announced “Measures for the activation of low income and low credit household finance and against the damage from the private loan” in 2008, and the action plans in 2009, which made some noticeable progress. This is when the spontaneous private organizations like the social solidarity bank were formed. Especially, the monetary supports for the financially isolated class were executed through “the prolonged loan”, “sun shine loan”, “miso finance loan”, “new hope spore loan” and etc. from government and public institutions. However, financial institutions for ordinary people such as savings banks, capital companies, mutual financial institutions and etc. haven’t participated in the program actively, and the supports from government and public institutions haven’t been coordinated properly, which results in inefficient supports and management.
To support the low-income and low-credit class more effectively, alternative financial program such as ‘sun-shine loan’, ‘miso finance’, ‘micro-credit’ and etc. need to be vitalized. To do this, one-stop consulting and supports for the financial isolated class must become feasible by organizing a united managerial body. To make the financially isolated class equip vitality on its own, than to throw indiscreet financial aids.

목차

[표지]
[표제지]
[목차]
표목차
그림목차
[제1장 서론]
제1절 연구 배경 및 목적
제2절 연구의 내용 및 방법
[제2장 서민금융의 실태와 평가]
제1절 서민금융의 개념 및 선행연구
제2절 우리나라 서민금융제도의 현황
제3절 서민금융의 실태 및 평가
제4절 해외 서민금융제도의 사례와 시사점
[제3장 저소득 금융소외계층의 실태 분석]
제1절 실증 조사분석 개요
제2절 조사 대상 일반현황
제3절 서울시 금융소외계층의 사금융 이용실태
제4절 서울시 금융소외계층의 서민금융 이용실태
제5절 금융소외계층의 서민금융 니즈 분석
제6절 금융소외계층의 부문별 특화 분석
제7절 소결
[제4장 저소득 금융소외계층을 위한 공공지원정책 방안]
제1절 재정적 공공지원정책 방안
제2절 조직적 공공지원정책 방안
제3절 운영적 공공지원정책 방안
[제5장 결론 및 정책제언]
[참고문헌]
[부록]
[영문요약 (Abstract)]
Table of Contents
[요약 및 정책건의]
1. 연구의 개요
2. 서민금융의 실태와 평가
3. 저소득 금융소외계층의 실태분석
4. 저소득 금융소외계층을 위한 공공지원정책방안

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-350-001097065