장대레일을 적용한 교량상 콘크리트 궤도는 온도하중 등에 의하여 종방향 상호작용력이 크게 발생하며, 이를 해소하기 위하여 궤도 슬래브를 4~6 m 간격으로 불연속이 되도록 설치하고 교량의 경간장을 되도록 짧게하면서 경우에 따라서는 특수 체결장치 등을 적용하여야 한다. 이 연구에서는 이러한 상호작용을 저감시키기 위하여 궤도와 교량 바닥판 사이에 슬라이드층을 형성하고, 노반과 교량 구간의 구분없이 슬라브 궤도가 연속된 슬라이딩 콘크리트 궤도 시스템을 제안하고 온도하중에 대하여 상호작용 해석을 수행하여 그 효과를 검토하였다. 해석결과 슬라이드층을 도입함으로서 온도 하중에 따른 궤도-교량종방향 상호작용을 완전히 제거할 수 있는 것으로 확인되었며, 장경간 및 연장이 긴 교량이 필요한 경우에 슬라이딩 궤도를 적용할 수 있을 것으로 판단된다.
Continuous welded rail on bridge strucure experiences typically a large amount of additional longitudinal forces due to longitudinal rail-structure interaction under temperature load. Therefore, slab tracks on a bridge has to be discontinued by every 4 to 6 m segments and span length of the bridge should be limited in order to minimize the interaction forces. Sometimes, special type of fasteners are installed to resolve the additional axial forces. This study investigates feasiblity of a sliding slab track system analytically in order to minimize the longitudinal rail-bridge interaction. The proposed sliding track system has a sliding layer between bridge deck and slab track, and the slab trakc continues over the bridge and subsoil zone as well. The analysis result shows that the additional longitudianl force can be completely eliminated by the application of the sliding track system.