본 연구는 뷰티산업이 21세기 세계 경제를 주도해 나갈 전략산업으로 인식되고 있는 시점에서 관광산업의 장기적 발전전망을 위하여 차세대 성장 동력 산업으로서 뷰티패션과 메디칼에스테틱의 우수한 서비스를 관광과 접목시켜 새로운 관광수요를 창출할 수 있도록 시사점을 제시하고자 하였다. 연구의 결과를 종합해 보면 다음과 같은 시사점을 제시할 수 있다. 연령에 따른 뷰티패션 요인, 메디칼 에스테틱 요인과 관련하여, 20대, 30대, 40대, 50대 와 60대 가 차이가 있기 때문에 이에 적합한 마케팅 전략이 필요하다. 월평균소득에 따른 뷰티산업의 상품선택 요인의 차이를 분석한 결과, 메디칼에스테틱 요인은 100만원미만, 100~200만원 미만인 집단은 400~500만원미만인 집단과 차이가 있는 것으로 나타났으며, 200~300만원미만, 300~400만원미만, 500만원 이상인 집단은 두 집단에 걸쳐 포함되는 것으로 나타났다. 따라서 다양한 가격의 구성이 가능한 옵션 상품의 개발등 이에 적합한 마케팅 전략이 필요하다. 뷰티산업의 상품 선택 요인 뷰티패션, 메디칼에스테틱 2요인 모두가 뷰티관광에 대한 참여의도에 정(+)의 영향을 미치는 것이 나타났음으로 각 상품마다에 적합한 마케팅이 필요하다고 할 수 있다.
In this study, the beauty industry was identified as a strategic sector with potential to lead the growth of the global economy in the 21st century. Therefore, Medical Aesthetic and Beauty Fashion have prospects to drive the long-term development and growth of the tourism industry into the next generation. Combining the two sectors as a strategy for generating growth of the tourism industry is presently being suggested. The results of the current study suggests various implications. The age classification factor of 20, 30, 40, 50 and 60 was identified as relevant to medical aesthetic and beauty fashion because of differences in perception among these age groups. Appropriate marketing strategies are therefore needed for each target segment. Furthermore, the selection or expenditure on beauty products was based on monthly income categories of 1,000,000 won, 1,000,000-2,000,000 won, 4,000,000-5,000,000 won or less. These groups were found to differ in their selection of beauty products. In addition, under 2,000,000-3,000,000 won, 3,000,000-4,000,000 won, and less than 5,000,000 won monthly income groups were included as another factor in the study. The price of a variety of configurable options, such as product development and effective marketing strategies, are therefore necessary to derive expected returns. The two factors influencing participation in the beauty and tourism industries showed positive (+) effects.