정보기술의 발전으로 다양한 종류의 스마트기기들이 널리 보급됨에 따라, 멀티 디바이스 환경이 점차 보편화되고 있다. 이와 함께 다가올 미래에는 모든 기기가 하나로 통합될 것이라는 전망이 나오고 있다. 하지만 아직까지 스마트기기들은 각 기기 별로 본연의 특성과 장단점을 가지고 있으며 그 자체의 사용자 베이스를 구축하고 있다. 그럼에도 불구하고 기능성, 편의성, 휴대성 등에 있어 비슷한 점이 많아, 각각의 기기 사용에 대한 동기, 수용요인, 대체성 및 경쟁관계에 대한 심도 있는 분석이 필요하다. 따라서 본 연구에서는 노트북, 태블릿PC, 스마트폰을 대상으로 적소이론을 이용하여 각 스마트기기 간에 어떠한 대체 및 보완관계를 생성하고 유지하고 있는가를 실증적으로 분석하였다. 적소폭 분석 결과, 세 기기는 중독성을 제외하고 정보추구, 정보공유, 사회관계, 연결성, 기능성 및 유희성 측면에서 사용의 이용동기를 잘 만족시켜 주고 있음을 확인할 수 있었다. 적소중복 값을 통한 경쟁관계에서는, 스마트폰과 태블릿PC는 유희성과 기능성 측면에서 아주 강한 경쟁관계를 형성하고 있었다. 경쟁우위에서는 스마트폰은 태블릿PC에 비해 정보추구, 정보공유, 사회관계, 중독성, 기능성 및 유의성 측면에서 경쟁우위를 가지고 있고, 노트북은 태블릿PC에 비해 정보추구, 정보공유 및 연결성 측면에서 경쟁우위를 가지고 있었으며, 스마트폰은 노트북에 비해 정보공유, 중독성, 유희성 및 기능성 측면에서 경쟁우위를 가지고 있음을 알 수 있다. 이는 각 기기가 고유의 특성으로 인해 아직까지는 활용적 측면에서 서로의 장단점이 보완되는 관계에 있다고 할 수 있으며, 스마트폰의 경우 기술적, 활용적 측면에서 세 기기 중 가장 성숙한 시점에 있는 것으로 밝혀졌다.
As smart devices came to be widely propagated due to development of information technology, the multi-device environment is being gradually universalized. Accordingly, it is expected that all devices will be integrated into one in the future. However, each smart device still has its own characteristic, and merit and demerit, and establishes its own user base. Nevertheless, because there are many similarities in their functionality, convenience, portability, etc., in-depth analysis on the motivation for using each device, acceptance factors, substitutability, and competitive relationship should be conducted. Thus, this study, by using the theory of the niches targeting notebooks, tablets, and smartphones, empirically analyzed what kind of substitutive and complementary relationships is created and maintained among each smart device. As a result of analyzing niche breadth, it could be found that the three devices well satisfy use expectation and use motivation in the aspects of information seeking, information sharing, social relationship, functionality, connectivity, and pleasure, except for addictiveness. For the competitive relationship through the niche overlap value, smartphones and tablets were forming a very strong competitive relationship in the aspects of pleasure and functionality. For superiority, (1) smartphones had competitive advantages over tablets in the aspects of information seeking, information sharing, social relationship, addictiveness, functionality and pleasure, (2) notebooks had competitive advantages over tablets in the aspects of information seeking, information sharing, and connectivity, and (3) smartphones had competitive advantages over notebooks in the aspects of information sharing, addictiveness, pleasure, and functionality. It turned out that each device is still in complementary relationship in the aspect of application due to their unique characteristics, and smartphones are at the most mature point among the three devices in the aspects of technology and application.