주행중인 철도차량의 외부소음은 대차에서 발생하는 소음의 크기에 의해 결정된다. 대차의 소음은 차륜과 선로의 접촉에 의해 발생하는 구름소음과 견인전동기와 구동기어에 의한 추진장치의 소음으로 이루어지게 된다. 주행중인 차량의 외부소음을 예측하기 위해서는 대차에서 발생하는 소음의 크기를 우선적으로 결정해야 한다. 견인전동기와 구동기어는 차량에 설치 하기 전에 장치 단위에서 발생하는 소음의 크기를 미리 측정 할 수 있으나 차륜과 선로의 접촉에 의해 발생하는 구름소음은 차량 제작 전에 파악하기가 어려우며 차량제작 후에도 구름소음만의 크기를 직접적으로 측정하기는 불가능하다. 따라서 본 연구에서는 철도차량 주행 시 차륜과 선로에 의한 구름소음 만의 크기를 시험적인 방법을 통하여 간접적으로 추정하는 방법을 제안 하고자 한다.
When the railway vehicle is running, the exterior noise is dominated by the sound strength of the bogie. The bogie noise consists of the noise emitted by the traction motor, driving gear and the rolling noise by the contact between the rail and the wheel. To predict the exterior noise when the vehicle is running, the sound strength of the bogie should be determined first. The noise of the traction motor and the driving gear can be measured easily before the unit is applied to the vehicle. But it is hard to measure the rolling noise emitted by the contact between the rail and the wheel before the vehicle is manufactured. And even though the vehicle is manufactured, it is hard to measure the net sound strength of the wheel/rail rolling noise directly. This paper proposes the indirect method to measure the net sound strength of the wheel/rail rolling when the railway vehicle is running.