메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김정효 (이화여자대학교)
저널정보
이화여자대학교 교육과학연구소 교육과학연구 교육과학연구 제45집 제4호
발행연도
2014.12
수록면
155 - 185 (31page)
DOI
10.15854/jes.2014.12.45.4.155

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In 2015, a new direction will be set for the targets and agenda of Post-2015 Education of UNESCO at the World Education Forum in Incheon. At this point, as a signatory country of OECD/DAC from 2009, Korea needs to review its cooperative development of basic education and explore new strategies to improve its participation in this area. The purpose of this study is to review related statistics, documents and research published from national and international development cooperation organizations such as KOICA and UNESCO, and to suggest Korea’s future participation strategies for the post-2015 era of cooperative education development The suggested strategies are as follows: First, for the sake of philosophy or perspective for cooperative development of basic education, we should take into account the protection of human rights as well as human resource development. Second, the concept and scope of basic education should be extended to middle school education and informal education reflecting the goals of UNESCO"s Post-2015 Education agenda. Third, the needs of partnering countries should be assessed systematically by experts from both fields of basic education and development cooperation. Fourth, our main target of this area should move to quality improvement from improving access to education through cooperation in the field of teacher education, curriculum development and ICT using instruction. Finally, for the sake of effectiveness, systems for stable funding and participation of experts in education should be implemented through private-public cooperation including universities.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 기초교육 분야의 국제개발협력 현황
Ⅲ. 우리나라 기초교육 분야 국제개발협력의 문제점
Ⅳ. 기초교육 분야의 국제개발협력 개선 방안 탐색
V. 결론: 기초교육의 질적 개선을 위한 개발협력의 과제
References

참고문헌 (24)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-300-002805690