메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
조한 (홍익대학교) 신재
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第31卷 第1號
발행연도
2015.1
수록면
133 - 142 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In the ‘Cinema 1: The Movement-Image’ and the ‘Cinema 2: The Time-Image’, Gilles Deleuze maintains special affections occur with the extreme Close-up and disconnected Any-Space-Whatever, which breaks the usual Sensory-Motor Schema/Links of a film. According to Deleuze, the transformation from classic to modern cinema is the transition from closed to open structure due to the breakage of the Sensory-Motor links, which is very similar to new architectural trend after the Modernism. As the classic cinematic world, governed by the Sensory-Motor Schema(SMS), is based upon the linear temporality and causal relationship of the deterministic world, the Modern Architecture obsessed with the conceptual transparency has the architectural SMS of hierarchial organization and perspectival spatiality. Like the cinematic breakage of SMS excited special sensation and affection, the dismantling of perspectival space allows to appreciate 1) the sensuous haptic space, the distructure of conceptually transparent space gives birth to 2) the poetic opaque space of embodied affection, and as pure power and quality 3) the space without function makes oneself feel the ultimate affection of sense of oneself.

목차

Abstract
1. 서론
2. 영화에서의 감각-운동 도식과 감화
3. 근대건축에서의 감각-운동 도식
4. 감각-운동 도식의 해체와 감화적 공간
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (32)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-540-001047781