한국항공우주연구원에서는 2010년부터 고고도 장기체공을 비행을 위한 전기동력무인기 기술을 개발해왔다. 경량화는 모든 항공기의 개발에 항시 중요하지만, 전기동력무인기의 유연체인 특성과 고고도 상승 및 유지비행을 위하여, 구조 및 추진 분야 외에도 제어/항법관련의 구성품들의 소형화/경량화의 필요가 있다. 본 논문에서는 EAV-2H+ 무인항공기에 적용된 OFP의 개발 과정과 비행시험 결과를 기술하였다.
Electrically powered Unmanned Aerial Vehicle have been developed in order to acquire core technology to extend its capability for High Altitude Long Endurance UAV. It is always emphasized to minimize the weight in any aircraft development. However the weight is more critical for electrical aircraft for HALE UAV to reach high altitude and to increase the endurance. In this paper, the development process is introduced for EAV-2H+ OFP, which is light weight and smaller size considering the size of aircraft in which the OFP installed.