연구배경 21세기 들어서 세계 자동차 산업은 대규모의 합병으로 인한 대형 글로벌 기업의 탄생과 더불어 국제화되는 환경적 영향 속에서 커다란 진화를 맞이하고 있다. 이 진화의 주요 원인 중 하나는 소비자의 니즈를 만족시키기 위한 세계 자동차 시장의 치열한 경쟁의 결과라 할 수 있다. 최근에는 SUV가 자동차 판매량에서 다른 차종에 비해 지속적으로 가파른 증가세를 나타내고 있으며, 대형 자동차 제조사들에서도 이러한 추세를 반영하듯 SUV를 중요한 전략 상품으로 내세우고 있다. 반면, 차량 디자인 분야에 있어서 디자인 환경을 분석하고 소비자들의 니즈를 파악하기 위한 리서치가 타 소비재 산업 비해 부족하다. SUV 디자인 역시 다양한 관점에서 체계적으로 접근해 본 연구가 드물다. 따라서 자동차 디자이너들이 소비재에 영향을 미치는 다양한 외부 영향 요인들을 SUV 스타일링에 반영하는데도 미숙한 실정이다. 연구방법 본 논문은 세계 주요 자동차 시장인 북미, 유럽, 아시아 지역의 가장 대표적인 SUV 브랜드를 연구 대상으로 삼았고, 2차 세계대전을 전·후로 하여 현재까지 시대적 진화에 따라 사회적 요인, 기능적 요인, 기술적 요인이 SUV 사양과 디자인에 미친 영향을 분석하는 것을 연구 목표로 설정했다. 관련 자료는 학술 논문, 잡지, 저서와 인터넷 자료를 통해 수집되었다. 연구결과 본 연구에서는 Jeep, Land rover, 쌍용 브랜드에 대해 SUV 제작 초기부터 현재까지 사회적인 이슈를 중심으로 4~5개의 시대로 구분하고 각 시대별로 SUV 산업과 디자인에 영향을 미친 요인을 주로 사회성, 사용성, 기술성의 관점에서 정리?분석하였고 대표적인 모델의 기술적 사양과 형태를 분석하였다. 초기 SUV 디자인은 전쟁 상황에 적합한 기능적인 도구로 유연성과 기동성이 강한 운송 수단이었다. 이후 SUV는 전쟁 후 도시 재건과 농업 생산에 필요한 기능을 반영한 모델 위주로 개발되었다. 사회 안정과 함께 각 SUV 브랜드는 20세기 말까지 고유 스타일링을 개발해 왔다. 최근 전 세계적으로 기술의 융합과 공유가 이루어지고 자원 문제가 심각해지면서 SUV 디자인 또한 글로벌 기업들 간의 자원공유 개념을 통해 과학기술의 융합, 에너지 절약, 환경 보호 등을 지향하는 친환경적 디자인으로 진화해가고 있다. 오늘날의 SUV 디자인은 다른 자동차들과 마찬가지로 기술적 요인보다는 소비재 디자인에 필요한 사용성과 사회성 이라는 요소에 관심을 더욱 기울이고 있다. 결론 역사를 통해 세계적으로 대표적인 SUV 브랜드의 시장을 분석한 결과 서로 다른 지역적 환경 속에서도 전쟁과 오일쇼크라는 전 세계적인 사건 등으로 유사한 발전 과정을 보여주고 있다. 반면 시대와 지역에 따른 사회적, 기술적, 사용적 요인은 고유한 독자적인 브랜드 문화 형성에 영향을 미치고 있다. 향후 SUV 산업에서 기업들 간의 자원공유를 통한 글로벌 협력과 이에 따른 다양한 기술의 융합, 에너지절약과 환경보호, 개성화를 반영하는 현재의 디자인 추세는 당분간 지속될 것으로 예측된다.
Background With the advent of the 21th century, the global automobile industry has become faced with great changes amid environmental effects of internationalization together with the birth of big global companies resulting from large scale mergers. One of causes for such change is fierce competition in the global automobile market to satisfy consumers" needs. Recently, sales amount of sport utility vehicles (SUVs) are steadily and rapidly on the rise compared to other types of cars and large automobile manufacturers are putting up SUVs as important strategic goods as if reflecting such trend. On the other hand, research to analyze design environment and figure out consumers" needs in the area of vehicle design is lacking compared to other commodity industries. Research which systematically approached SUV design from diverse perspectives is also rare. Therefore, car designers are poor in reflecting diverse external influential factors which affect commodities to SUV styling. Methods This paper involved most representative SUV brands in North America, Europe, and Asia, which are major car markets. This study aimed to analyze the effects of social, functional, and technological factors on SUV specifications and designs according to temporal changes from before and after the second world war to the present. Relevant data were collected through academic papers, magazines, books, and Internet data. Results This study divided the periods spanning from the early stage of SUV production to the present into four to five periods with Jeep, Land rover, and Ssangyong brand as the subjects and analyzed the factors which affected SUV industry and design by each era in terms of sociability, usability, and technology and analyzed technical dimensions and shapes of representative models. The SUV design in the early stage was a transport means with flexibility and mobility as a functional tool appropriate for a war situation. Thereafter, SUV reflected functions necessary for reconstruction and agricultural production. Together with social stability, each SUV brand had developed unique styling until the end of 20th century. Recently, as technological convergence and sharing are made globally and the problem of resource becomes serious, SUV design is evolving into eco-friendly design oriented toward convergence of scientific technologies, energy saving, and environmental protection. Today"s SUV design pays more attention to usability and sociability necessary for commodity design than technological factors. Conclusion According to analysis of global representative SUV brand markets throughout the history, they show similar developmental process due to the global events such as wars and oil shocks. On the other hand, social, technological, use factors are affecting unique, independent brand culture formation. In the future SUV industry, the current design trend reflecting global collaboration through resource sharing among companies and the resulting convergence of diverse technologies, energy saving, and environmental protection, and individuation is expected to continue for the time being.