패션 스타일링은 패션브랜드가 늘어나고 캐주얼시장이 활성화되면서 의복의 착용경향이 다양하게 변화함에 따라 패션의 중요한 장르로 자리 잡게 되었다. 따라서 본 연구는 패션 스타일링을 학문적인 시각에서 접근하여 패션 스타일링에 대해 이론적인 고찰을 시도하고, 이 이론을 바탕으로 패션잡지의 화보를 연구대상으로 패션 스타일링을 분석하고 나아가 스타일링을 제시하는 방법을 모색해 보았다. 스타일링의 분석 자료로는 세계적으로 가장 인지도가 있는 패션잡지인 「보그」(VOGUE) 이태리판을 선택하였고, 구체적으로는 여기에 게재된 패션 화보들을 분석하였다. 화보를 분석, 고찰한 결과 화보의 주제는 룩, 컬러, 패션 소품, 아이템, 소재, 패턴, 실루엣, 디테일, 내용 전개, 사진 기술, 모델, 계절감 등 12가지로 구분되었으며, 화보의 주제별 스타일링에 나타난 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 패션화보는 트렌드에 근거하여 기획되고 연출되며 다양한 룩을 포함한다. 이를 통해 본연구의 범위인 비중 있는 패션매체를 통한 연도별 트렌드 및 패션 스타일링의 흐름을 파악할 수 있었다. 둘째, 트렌드는 여러 가지 디자인 요소가 믹스되면서 또 다른 트렌드를 창출해낸다. 예전처럼 한가지의 뚜렷한 트렌드가 제시되기 보다는 여러 가지 트렌드가 같은 화보 안에서 공존하며 다양한 룩을 표출해냈다. 셋째, 패션화보 속에서 스타일링은 옷뿐만 아니라 함께 작업하는 스텝들이 만든 화보의 스토리 라인에 따라 다양한 이미지를 만들어내고 있다. 넷째, 화보에 보이는 스타일링은 비단 옷과 소품뿐만 아니라 사진의 기술적인 부분에 의해 더욱 강조되고 있다. 디지털 기술이나 컴퓨터 그래픽의 발달로 인해 다양한 시도의 비주얼 작업이 가능해졌다. 이는 트렌드를 더욱 강렬한 이미지로 가시화하는데 결정적인 역할을 하였다. 다섯째, 트렌드를 전달하는 한 요소로서 모델의 중요성이 커짐에 따라 헤어와 메이크업이 스타일링의 중요한 부분으로 자리 잡고 있다. 패션 트렌드와 함께 공존하는 것이 바로 뷰티 트렌드이므로 의상과 어우러지는 헤어와 메이크업이 트렌드에 민감하게 반응하고 있다. 여섯 번째, 시즌마다 민감하게 반응하는 패션계의 특성에 따라 계절감을 초점을 맞춘 스타일이 눈에 띄게 늘어나고 있다. 이러한 스타일의 변화는 패션 전반에 관한 지식과 폭넓은 상품정보가 밑받침될 때만이 가능하다. 본 연구는 패션 화보에 나타난 스타일링의 주제와 요소를 분석함으로써 패션 스타일링의 총체적 속성을 인식하고 다양한 트렌드가 공존하는 패션잡지의 중요성을 인식하는데 그 의의를 둔다.
Fashion styling can be a practical study that can help people create their personalities, rather than just a professional field. Therefore, in this research, fashion styling was approached from an academic viewpoint, and theory of fashion styling was examined by synthesizing previous researches and my practical experiences as a fashion editor. Based on established theory, fashion styling was analyzed by setting fashion magazines as a research target. The directing factors of styling were classified into item, fashion goods, color, fabric, model, pattern, hair & make-up, story of photographs, detail, images of photographs and then features of each factor and directing methods were considered. It was regarded that a look could be created by synthesizing those directing factors to complete fashion styling. As raw materials for this research, ``VOGUE Italy`` being known to all over the world, was selected among many kinds of magazines, and then photographs in some volumes of VOGUE which show various cases of fashion styling well were selected to be analyzed. Futhermore, fashion products in those magazines are from various brands without focusing particular styles. Therefore, wide range of fashion styles could be analyzed. The results of this research are as follow. The themes of the photographs were twelve kinds, look, color, item. fashion goods, pattern, model, story, season, detail, fabric, photographs, and silhouette. The styling features as the followings were induced by analyzing those themes. Firstly, fashion photographs were planed and directed based on trends. Through it, the trends and fashion styling of each year in the later 1990s, the scope of this research, were grasped. Secondly, the directions and processes of the photographs reflecting trends were tried from professional viewpoints, and new, fresh, and somewhat exceptional Mix and Match styling was directed. Thirdly, models who transmit styling in the photographs were selected based on their images rather than physical shapes. Fourthly, the theme of each photographs was planed and directed strictly based on T.P.O. Fifthly, the relative importance of hair styles and make-up was significant in directing styling though not visualized as the theme of photographs. Sixthly, it was to create a new image for season. This is made possible only when the knowledge of fashion as a whole and information on a wide range of products are easily available and accessible. Based on research results, the total relationships of fashion styling could be diagrammed. This research is expected to be helpful for future various approaches about fashion styling researches by giving an opportunity to recognize the total relationships of fashion styling that has not been systematically arranged.