현대사회는 급속한 과학기술의 발달로 인해 많은 혜택을 누리고 있는 반면 각종 산업 폐기물과 쓰레기들로 인해 환경오염 문제가 심각해져 가고 있다. 특히 20세기 후반에 고도로 발달한 과학문명과 경제 발전이 가져온 의생활 소비양식의 변화로 인해 급속도로 의류수명이 짧아지게 되었다. 버려지는 의류 폐기물이 증가하면서 의류 재활용을 통한 가치 재발견을 추구하고 자하는 소비자들이 늘어났고 그 결과 업사이클 패션이라는 새로운 카테고리가 생겨났다. 환경에 대한 소비자의 관심이 높아지면서 환경의식에 따른 소비자 태도에 대한 연구가 활발히 이루어지고 있다. 본 연구에서는 소비자의 환경문제 의식정도에 따른 구매행동의 차이를 알아보고, 변수에 따른 소비자의 환경문제 의식정도가 구매행동에 미치는 영향을 파악하였다. 또한 실제로 판매되고 있는 업사이클 패션상품에 가상의 스토리를 부여하여 스토리 부여에 의한 소비자의 구매의도 영향을 알아보았다. 연구방법은 실증적 조사방법인 설문지법을 채택하여 대학생 460명을 대상으로 조사하였으며, 빈도분석, T-test, ANOVA, x2(p)를 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1) 소비자들의 환경문제에 대한 의식정도는 높은 수준이지만 그 의식이환경 친화적 패션상품 구매행동까지 연결되는데 까지는 아직 부족함이 따랐다. 2) 패션상품으로 인한 환경문제를 인식하지만, 실질적으로 패션제품 구매행동에는 영향을 미치지 않았다. 3) 여성이 남성보다 환경문제의식이 높았으며, 체육/예술대학 학생들이 타 전공학생들보다 환경문제의식이 높았다. 4) 소비지출수준이적을수록 환경 친화적인 패션상품 구매행동이 높았으며, 아웃도어스타일을 주로 입는 집단일수록 환경 친화적인 패션상품 구매행동이 높았다. 5) 업사이클 패션상품에 스토리를 제공하였을 경우 소비자에게 긍정적인 효과를 얻을 수 있었다. 또한 의류의 경우 소비자들이 재고의류나 중고제품을 이용하는 것에 대한 부정적인 인식이 있으므로 소비자들의 인식을 변화시켜주기 위한 많은 노력이 필요할 것으로 보인다.
The modern society enjoys the benefits of advanced science and technology, but suffers from environmental problems caused by industrial waste and garbage. Especially since the technological and economic improvement in the late 20th century, people’s clothing use habits and consuming patterns have changed and they use their clothing less longer than they used to. As people began to throw away more clothes, many consumers started to consider recycling such clothes, which created a new concept of upcycle fashion. Since more consumers care about environment, more studies are being done on the attitude of consumers in relation to their environmental concerns. The purpose of this study in to, we examine the difference in consumers’ purchase patterns according to the degree of their concern about environment, and how external factors regarding environmental concerns affect their purchase behavior. Also, the story provided by the upcycle brand affect the consumers buying mention. A survey was carried out was too college student in Korea; a total of 460 responses were analyzed by descriptive analysis, an independent samples t-test, ANOVA, Chi-square test. The result of this study were as follows; 1) consumers care a lot about environmental problem but not so much that it substantially affects their purchase behavior. 2) Subjects recognized the environmental problem caused by fashion product but it did nit substantially affect their fashion product purchase. 3) Female consumer perceived environmental problems significantly higher than males and an relied major students perceived environmental problem higher than art major. 4) Subjects whose consumption were less showed higher level of eco-friendly buying behavior and those whore fashion styles were outdoor showed high level of eco-friendly buying behavior. 5) There was a story regarding environmental concern on upcycle fashion goods, people were less sensitive to the price of the goods, which suggests that giving a story could induce positive effects to buyers. In addition, since consumers usually avoid buying secondhand goods or goods in stock, much effort is needed to changed the view of general consumers.