메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김종균 (숭의여자대학교)
저널정보
프랑스문화예술학회 프랑스어권 문화예술연구 프랑스문화예술연구 제55집
발행연도
2016.2
수록면
53 - 96 (44page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The musical <Notre-Dame de Paris>, based on the Victor Hugo’s novel, has been known as one of the representative French musicals since it has been premiered in 1998. The work not only announced the revival of French musicals but also presented the characteristics of it, which are absent of dialogue in a recitative style, succession of the traditional French musical dramas, and suggestion of the new form of musicals, as the French spectacle musical. In this work, the music is given varied significances and roles as one of dramatic functions in attempts to solve the limitations of the spectacle musical form such as the diminution of dramatic reality. In this research, the music of the work is studied to prove how to perform its dramatic roles in narrative and mise-en-scene to construct the semantic network. Emphasizing of psychological descriptions of its main characters and conflicts between incidents in the drama through the shifting of tonalities and contrast between harmonies and elucidating of its background and realistic stage through musical symbol and description are identified by practical analysis of its music. The given roles of its music as new understanding of dramatic device are classified and determined and it will be helpful to consider the music how to affect the semantic network construction and convey meaning and theme of the work to audience.

목차

1. 들어가는 말
2. 뮤지컬의 또 다른 원류: 프랑스의 음악극 전통
3. 왜 뮤지컬 <노트르담 드 파리>인가?
4. 연극적 의미망 구축으로서의 음악의 역할
5. 나가는 말
참고문헌
〈Résumé〉

참고문헌 (16)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-001-002372714