메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
金鉉哲 (延世大學校) 李俊燮 (延世大學校) 林秀京 (延世大學校) 張進凱 (延世大學校)
저널정보
중국어문학연구회 중국어문학논집 中國語文學論集 第96號
발행연도
2016.2
수록면
225 - 256 (32page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The objective of this study is to examine the advantages and disadvantages in the usage of Chinese language dictionaries published in China (Chinese-Chinese dictionary or Hanyu dictionary) in the perspective of foreign learners, especially Korean learners. The present study will primarily discuss the academic bilingual dictionaries.
The contents of this study are presented as follows:
Chapter 2 examines the publication purpose of the commonly known representative Chinese-Chinese dictionaries: 『Modern Chinese Dictionary, The Contemporary Chinese Dictionary(現代漢語詞典)』, 『Standard Dictionary of Modern Chinese(現代漢語規範詞典)』, 『A Learner’s Dictionary of Modern Chinese(現代漢語學習詞典)』.
Chapter 3 compares the three aforementioned dictionaries and analyzes parts that are of positive and negative influence on the course of language acquisition of Korean learners.
Chapter 4 examines the specific contents of the three dictionaries and discusses areas that might not be appropriate to Korean learners.
Through this process, the study aims to amplify the strengths of existing Chinese-Chinese dictionaries and supplement the weaknesses to ultimately devise methods to enhance the quality of Chinese dictionaries for academic purposes. The present study is divided into two parts due to page limitations. The first part examines the existing Chinese-Chinse language dictionaries with focus on headwords, letter and word forms of headwords and phonetic description methods. The second part studies issues related to definitions, examples and reference items.

목차

1. 들어가며
2. 『現漢』, 『規範』, 『學習』의 편찬 의도와 목적
3. 『現漢』, 『規範』, 『學習』의 체제와 특징 비교
4. 『現漢』, 『規範』, 『學習』이용의 문제점과 개선방안
5. 맺음말
〈參考文獻〉
〈ABSTRACT〉

참고문헌 (29)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-820-002676034