메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
고영규 (서울여자대학교)
저널정보
한국체육과학회 한국체육과학회지 한국체육과학회지 제25권 제2호 (인문사회과학 편)
발행연도
2016.4
수록면
277 - 286 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to examine the relative effect of visual observation and verbal prescriptive knowledge of performance (KP) provided as augmented information during practice of a soccer pass. Forty female participants were randomly assigned to one of four experimental groups according to the type of augmented feedback provided during practice; 1) control, 2) verbal KP, 3) visual observation, 4) verbal KP + visual observation groups. All participants practiced 10 trials without any information during a pre-test and 40 trials with treatments during a practice phase. A post-test was administered 24 h after practice. The learning effect was evaluated by movement form. The results revealed that the visual observation and verbal KP + visual observation groups displayed greater improvement in pass form than the control and verbal KP groups. However, the visual observation and verbal KP + visual observation groups did not show a significant difference. The results suggest that the visual observation is more effective augmented information than the verbal KP in learning a multiple-degrees-of-freedom movement. The visual observation conveys the invariant information regarding the relative motions to the learner and facilitates the learning of new coordination pattern.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 결과
Ⅳ. 논의
참고문헌

참고문헌 (28)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-692-002895306