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[학술저널]

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스마트폰 프라이버시 침해, 스마트폰 광고 인식, 계획행동이론 변인을 중심으로

이정기(한양대학교) 강경수(간사이외국어대학교) 상윤모(하워드대학교)

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-070-000695080

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초록

본 연구는 소비자 맞춤형 스마트폰 광고의 수용의도 결정요인을 확인하기 위한 것이다. 선행연구를 근거로 스마트폰 프라이버시 침해 인식 변인과 스마트폰 광고 인식 변인, 계획행동이론 변인이 소비자 맞춤형 스마트폰 광고 수용의도에 영향을 줄 것이라고 가정하였다. 위계적 회귀분석을 통해 도출한 연구결과는 다음과 같다. 위계적 회귀분석의 1단계에 투입한 인구통계적 속성 변인 중 연령만이 스마트폰 광고 수용의도에 정적인 영향을 미쳤다. 2단계에 투입한 스마트폰 프라이버시침해 인식 변인 중 개인정보의 이차적 이용 변인만이 스마트폰 광고 수용의도에 부적인 영향을 미쳤다. 3단계에 투입한 스마트폰 광고 특성 변인 중 정보성과 보상 변인이 스마트폰 광고 수용의도에 정적인 영향을 미쳤다. 마지막 단계에 투입한 계획행동이론 변인 중 태도와 주관적 규범이 스마트폰 광고 수용의도에 정적인 영향을 미쳤다. 이러한 연구결과를 바탕으로 본 연구에서는 위계적 회귀분석의 각 단계별 연구결과의 의의를 논의한 후 소비자 맞춤형 스마트폰 광고 수용의도를 높이기 위해 필요한 수용자 전략에 대한 함의를 도출하였다. 또한 위계적 회귀분석 이후 종속변인에 영향을 미치는 각 단계별 독립변인 군의 구조를 확인하기 위해 SmartPLS 3 프로그램을 활용한 구조방정식 분석을 수행했다. 이상의 결과를 통해 이 연구는 최종적으로 스마트 광고 산업 활성화를 위한 제언을 제시하였다.

This study aims to identify the factors that enhance adoption of personalized advertisements among smartphone users. Smartphone users’ concerns regarding information privacy and perceptions towards personalized smartphone advertisements and the theory of planned behavior constructs were examined in order to accomplish the proposed goal of this study. The results of the multiple hierarchical regression analysis performed among the predictor variables are as follows: 1) age was positively and significantly related to smartphone users’ intention to adopt personalized advertisements in the first step; 2) in the second step, secondary use of personal information variable was negatively and significantly related to the respondents’ intention to adopt personalized advertisements; 3) in the third step, perceived informativeness and incentives of advertisements were positively and significantly related to the respondents’ intention to adopt personalized advertisements; and 4) in the last step, attitudes and subjective norms predicted smartphone users’ intention to adopt personalized advertisements. This study also discusses theoretical and policy implications regarding personalized smartphone advertisements and recommendations for the development of the smartphone advertising industry.

목차

1. 문제제기 및 연구목적
2. 이론적 논의
3. 연구문제 및 연구방법
4. 연구결과
5. 결론 및 논의
참고 문헌
Abstract

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