급변하는 비즈니스 환경에 대응하기 위한 비즈니스 프로세스 개선(business process improvement: BPI) 능력은 많은 조직들에게 필수적인 요소가 되고 있다. 비즈니스 프로세스는 서로 관련된 업무활동 혹은 업무흐름의 집합으로, BPI는 조직 내 개별 비즈니스 활동들이 조직되고 관리되는 방식을 개선시키는 구조적인 접근방식이다. 오늘날 학술과 실무에서 새로운 개념이 아님에도 불구하고 이에 대한 관심이 지속적으로 증가하는 것은 BPI를 통한 혁신과 조직성과를 개선할 수 있기 때문이다. 하지만 변화수행의 복잡성으로 인해 BPI는 기대한 만큼 효과가 크지 않는 매우 어려운 과업이기도 하다. 이러한 관점에서 그동안 BPI와 관련한 선행연구들은 주로 성공적인 BPI 구현을 위한 방법론을 강조하는 경향이 두드러졌다. 방법론은 BPI를 실행하는 조직들에게 관련지식과 실무경험을 제공하는 좋은 수단이 되는 것은 분명하지만, BPI는 프로세스 활동의 주역인 구성원들에 의해 통제되고 관리되므로 BPI에 대한 구성원들의 인식과 행동이 매우 중요한 역할을 한다. 또한 BPI는 조직과 직무에 많은 변화를 예견하므로 이를 관리하는 리더의 역할 뿐만 아니라 조직과 직무에 대한 구성원들의 심리적인 태도 역시 중요한 요소가 된다. 결과적으로 효과적인 BPI를 위한 방법론뿐만 아니라 비 기술적인 요소들에도 학술적 관심을 가질 필요가 있다. 이에 본 연구는 BPI 중요성 인식, 변화지향 리더십, 심리적 주인의식(직무/조직), 직무열의, BPI 학습활동 간에 어떠한 관계가 있는지를 조사하였다. 분석결과 첫째, BPI 중요성 인식은 심리적 주인의식에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 변화지향 리더십은 심리적 주인의식에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 심리적 주인의식은 BPI 학습활동에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 직무열의는 BPI 학습활동에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 직무열의는 심리적 주인의식과 BPI 학습활동 간의 관계를 조절하는 것으로 나타났다. 분석결과를 기반으로 본 연구는 BPI로 혁신을 도모하고 민첩성을 달성하고자 하는 조직에게 시사점을 제시하고 아울러 연구의 한계점과 향후 연구방향을 제시하였다.
BPI is a goal-oriented systematic approach to changing the way organizations perform their business processes and BPI also is a challenging task because of the complexity to carry out business processes changes. In this context, previous researchers focused on effective methodologies for BPI implementation. Methodologies can be supported by the tools which are the means for creating the results. However, none of these methodologies adequately supports all organizations. Business processes are a sets of interrelated activities, or work flows and BPI is mainly controled by employees. In this perspective, Employee’s awareness of BPI importance and employee’s behaviors for BPI can become a very important factors for organizations to accomplish the innovation through BPI. However, the change and improvement in business processes can bring about the resistance to change from employees in organizations. Therefore, it is necessary to know role of leader and employee’s attitude on both their organizations and business processes to be changed. This study suggests change-oriented leadership as a role of leader and psychological ownership (job-based and organization-based) as employee’s attitude. Change-oriented leadership refers to leader’s behavior associated with monitoring the environment, encouraging an innovative thinking, explaining the need for change, envisioning the change, and taking personal risks. Organizations face ongoing processes of the innovation through BPI. The leader should be able to manage and initiate the change. In other words, leader must have a responsibility of anticipating the change and providing the guidance to their employees. Psychological ownership has been described as a cognitive-affective construct defined as a state in which an employees feels as though the target of ownership or a piece of that target is theirs (i.e. it is mine) and reflects an employee’s awareness, thoughts, and beliefs regarding the target of ownership. This is considered attitudinal rather than an enduring trait of personality and an essential motivator of human behavior. Researchers suggested a number of influence factors and outcomes related to psychological ownership. In this context, the purpose of this study is to examine the relationships among employee’s awareness of BPI importance, change-oriented leadership, psychological ownership (job-based and organizationbased), job engagement, and BPI learning activity. Major findings are as follows. First, the effects of awareness of BPI importance on job-based psychological ownership and organization based psychological ownership are positively significant. Second, the effects of change-oriented leadership on job-based psychological ownership and organization based psychological ownership are positively significant. Third, the impact of job-based psychological ownership on BPI learning activity is positively significant, but the influence of organization-based psychological ownership on BPI learning activity is not significant. Forth, the impact of job engagement on BPI learning activity is positively significant. Fifth, job engagement strengthens the link between psychological ownership and BPI learning activity. The study provides researchers and practitioners with a matter of primary interest in employee’s psychological ownership as a driving force leading to the strong relationship between awareness of BPI importance and employee’s behaviors. Limitations arisen in the course of the research and suggestions for future research directions are also discussed.