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[학술저널]

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Critical Spatial Practices in Art History

Jung Choi(Duke University)

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-609-000863252

초록

본 연구는 21세기 미디어의 가능성에 대한 보다 깊이 있는 이해를 이끌어내는 미술사 내에서의 공간에 대한 비평적 실천들과 이론을 분석한다. 미디어는 더 이상 과거의 경험을 기록, 저장, 전송하는 것이 아니라, 환경으로부터의 피드백과 행동을 야기하는 즉각적 상호연결을 위한 기반으로서 기능한다. 이러한 21세기 미디어의 기능은 신체가 기술적 매개를 통해 외재화하는 과정을 보여주는 20세기 후반의 예술적 작업들에서 이미 예측되었다. 따라서 본 논문은 그 상호관계에서 보여지는 다양한 가능성과 측면들을 감각적으로 지각할 수 있게 함으로서, 신체, 기술 그리고 공간의 변화하는 관계들을 실험하는 예술적 실천들을 살펴본다. 이러한 과정에서 본 연구는 신체를 언제나 보다 넓은 기술적 환경에 포함되어 있는 상호의존적인 주체성의 조건으로서 재구성함으로써 동시대의 주요한 철학적이고 미학적인 도전들과 연계시켜 고려하게 된다.

This paper offers a comprehensive analysis of a variety of critical spatial practices and theoretical frameworks in art history that help us understand more fully the potential of 21st-century media. Since the passing of the 1980s and 1990s when the intertwined themes of occularcentrism and immaterialism were central to new media studies, there has been a dramatic return to materialism and digital embodiment which I see as a moment of the reevaluation of the human body and its relation to technology. With the later emergence of ubiquitous computing that is seamlessly integrated into our environment, the focus given to the human body has been further extended to the technological milieu that grounds bodily implication. Media no longer serve to record, store, and transmit past experiences but instead operate as platforms for instantaneous action-facilitating interconnection with and feedback from the environment. These operations of 21st-century media were anticipated in a range of late 20th-century artistic practices in which the body underwent a certain level of exteriorization through technological mediation. This paper explores the artistic practices that experimented with the shifting relationships between the human body, technology, and space, playing with diverse possibilities of the interrelations and making their dimensions sensible. In so doing, it attends to major contemporary philosophical and aesthetic challenges by reframing the body as the locus of subjectivity that is always implicated in, thus interdependent upon, broader technological environments.

목차

Ⅰ. Introduction
Ⅱ. Bodies in Code8 : Artificial Reality
Ⅲ. Bodies in Coded Space: Mixed Reality
Ⅳ. The Space of Structural Coupling : Wearable Space
Bibliography
Abstract
국문초록

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