본 연구는 한국 패션기업의 중남미 시장 진출 시 한류를 활용한 마케팅 전략을 제안하고자 하였다. 본 연구의 목적을 위해 중남미 국가 중 아르헨티나를 택하여 아르헨티나의 한류 인식과 한국 패션제품에 대한 태도의 관계를 탐색하고 한류 문화 콘텐츠와 한국 패션제품의 사용경험이 한국 제품 에 대한 태도에 어떻게 영향을 미치는 지를 분석하고자 하였다. 연구범위로 한류에는 K-pop과 K-드라마를 포함하였고, 패션제품에는 의류와 화장품, 일부 연구문제에는 패션잡화도 포함하였다. 연구방법으로 설문지조사법을 채택하여 아르헨티나 부에노스아이레스에서 개최된 한류콘서트에 부스를 설치하여 총 190부가 배포되어 회수된 170부의 설문지가 분석에 사용되었다. 분석방법으로는 구조모형분석(SEM)과 t-분석이 사용되었다. 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 한류의 K-pop 인식(가수의 스타일, 가수의 가창력)이 한국 의류제품에 대한 태도(품질, 추천 자부심) 및 화장품에 대한 태도(품질, 추천)에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 둘째, 한류 및 한국 패션제품의 경험에 의한 의류제품 및 화장품에 대한 태도 차이를 분석한 결과 K-pop의 경험이 의류제품의 품질, 추천, 자부심, 그리고 화장품의 품질에 대한 태도에 유의한 차이를 보였다. 또 K-드라마의 경험은 의류제품의 디자인, 화장품의 디자인에 정적인 차이를 보였다. 반면 한국 의류제품의 경험은 패션제품에 대한 태도에 차이를 보이지 않았다. 그러나 한국 화장품의 경험은 화장품에 대한 모든 태도(품질, 디자인, 추천, 가격)에 유의한 차이를 보였고 의류제품의 품질과 자부심에도 유의한 차이를 보였다. 한국 잡화의 경험은 의류제품의 자부심에, 화장품의 품질, 추천, 가격에 유의한 차이를 보였으나 한국인의 경험이나 팬클럽 가입여부는 아무런 차이를 보이지 않았다. 본 연구 결과를 토대로 한국 패션기업이 아르헨티나 또는 중남미시장진출 마케팅 전략을 모색할 때 다음과 같은 제안을 할 수 있다. 우선, 자사 패션브랜드의 이미지와 부합하는 스타일을 갖춘 우수한 가창력의 K-pop 가수를 활용하여 스폰서십 마케팅이나 K-pop스타가 출연하는 K-드라마나 영화의 적극적인 PPL 광고마케팅이 의류나 화장품 브랜드를 인지시키고 긍정적 이미지를 제고하는 데 효과적이라고 할 수 있다. 둘째, 패션제품 중에서 화장품의 사용경험은 화장품에 대한 태도뿐만 아니라 의류제품에 대한 태도에도 긍정적인 영향을 미치므로 아르헨티나 시장 진출에 있어 한국 화장품의 진출이 선도역할을 하고 이어 한국 의류브랜드가 진출하는 것이 효과적이라 할 수 있다.
The present study was to suggest the marketing strategy to the Korean fashion firms in entering the Latin American market by utilizing the Korean Wave, or so called Hallyu. For the purpose, Argentina was selected among the Latin American countries and the relationships between the Hallyu cognition and the attitudes toward the Korean fashion products were investigated. And also the effects of Hallyu and the Korean fashion product usage experience on the attitudes toward the Korean fashion products were analyzed. As the scope of research, K-pop and K-drama were included in Hallyu and fashion products included apparel, cosmetics, and accessaries. As research methodology 190 questionnaire were distributed at the booth of the Hallyu concert in Buenos Aires, Argentina and 170 were used for final analysis. Structural equation model(SEM) analysis and t-test were used. The main findings are as follows. First, K-pop cognition(styles of idol singers, singing ability) showed significant effect on the attitudes toward the Korean apparel(quality, recommendation, self-confidence) and also on the attitudes toward the Korean cosmetics(quality, recommendation). Second, Hallyu experience led to the significant differences of attitudes toward to the Korean apparel (quality, recommendation, self-confidence) and toward to the Korean cosmetic(quality). Experience of K-drama led to the significant differences of attitudes toward to the Korean apparel design and to the cosmetics design. On the other hand, experience of the Korean apparel did not lead to the significant differences at all. But experiences of Korean cosmetics led to significant differences of the attitudes toward to the Korean cosmetics(quality, design, recommendation, price) and to the attitudes toward to the Korean apparel (quality, self-confidence). Experience of the Korean accessaries led to the signifiant differences of the attitudes toward to the Korean apparel (self-confidence) and to the cosmetics(quality, recommendation, price). Experience of Koreans or fan club did not lead to the any differences. Based on the present research findings, the following marketing strategies can be suggested to the Korean fashion firms planning to enter Argentina or the Latin American market. First of all, the sponsorship marketing of K-pop stars who have excellent singing ability and the congruent styles with its fashion brand image and/or PPL advertising of K-drama or movies would be effective in promote the awareness and building the positive brand images. Second, the Korean cosmetics can play a leading role in entering the Argentina market because the Korean cosmetics usage experience has effects on the positive attitudes toward the cosmetics and also on the Korean apparels.