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[학술저널]

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수도권 대규모 대학 중심으로

김혜영(한국체육대학교) 이은하(한국체육대학교) 주양선(한국체육대학교)

초록

본 논문에서는 수도권 대규모대학의 교양교육 교과과정을 살펴보고 교양교육과 교양교육 내 교양과학교육 현황을 분석하고자 한다. 수도권 대규모대학 중 경희대학교, 고려대학교, 서울대학교, 성균관대학교, 연세대학교, 이화여자대학교, 한양대학교의 교양교육 교과과정을 한국교양기초교육원 표준모델인‘ 소양교육’‘, 기초교육’‘, 교양교육’으로 구분하고, 각 대학에서 진행되고 있는‘ 기초교육’과‘ 교양교육’의 현황을 비교 분석할 것이다. 그리고 교양교육 영역에서 교양과학 분야와 그 외 교양인문사회 분야의 비중도를 비교 분석할 것이다.
최근 주요대학들은 급변하는 미래 사회를 이끌어 나갈 창의적 인재 육성을 위해 교과과정을 개편하고 있다. 교양교육 교과과정 개편 내용을 살펴보면, 경희대학교의‘ 중핵교과’ 와‘ 배분이수교과’, 고려대학교의‘ 핵심교양’, 서울대학교의‘ 학문의 세계’, 성균관대학교의‘ 균형교양’, 연세대학교의‘ 필수교양’, 이화여자대학교의‘ 창의융복합’ 그리고 한양대학교의‘ 핵심역량교양’ 영역을 재편하였고, 인문, 사회, 과학, 예술 등 전 분야의 전문 지식을 바탕으로 창의적이고 융합적인 교육프로그램을 운영하고 있다. 그러나 아직도 대학에서의 교양교육은 인문학 중심이거나 외국어나 컴퓨터 등 도구적 기초교육 위주로 진행되고 있다.
앞으로 대학마다 교양교육의 운영과 학교 특성을 반영한 교양과학 콘텐츠 개발이 필요하다. 과학의 역사에서 스토리를 발굴하고 소개할 수 있도록 학내에‘ 과학과 기술’ 영역의 교재편찬위원회를 구성해서 대학의 교육목적과 특성에 맞는 교양과학 교과목을 개발하고 운영방안을 모색하여 교양과학의 위상을 되찾아야 한다.

In this study, we will review liberal arts courses in the major universities of the metropolitan area and analyze the current situation of science as liberal art in liberal arts education.
Among the major universities in the metropolitan area, Kyunghee University, Korea University, Seoul National University, Sungkyunkwan University, Yonsei University, Ewha Womans University, and Hanyang University will classify the liberal education curriculum as a standard model for liberal arts education, and compare the status of liberal arts education to basic education. In the section of the liberal arts education, the proportion o‘f sciences as as liberal art’ and‘ humanities and social sciences as liberal art’ will be compared.
Recently, the major universities are revising their curriculum to foster creative talent that will lead to a rapidly changing future society. Looking at the contents of the liberal arts curriculum, it reorganized‘ Core Courses(중핵교과)’ and‘ Distribution Requirement Courses(배분이수교과)’ area of Kyunghee University‘, Core Liberal Arts(핵심교양)’ area of Korea University‘, Worlds of Knowledge(학문의 세계)’ area of Seoul National University‘, Equilibrium Liberal Arts(균형교양)’ area of Sungkyunkwan University‘, Required Liberal Arts(필수교양)’ of Yonsei University‘, Creative Integration(창의융복합)’ area of Ewha Womans University, and‘ Core Competency Liberal Arts(핵심역량교양)’ area of Hanyang University. And Based on the expertise of humanities, society, science, art, we are operating a creative and interdisciplinary education program. However, the liberal arts education in the universities is still centered on humanities and basic education such as foreign language or computer and computer basics.
From now on, the major universities must develop cultural education contents that reflect the operation of liberal arts and university characteristics. To discover and introduce many stories in the history of science, it is necessary to organize a textbook compilation committee consisting of science and technology, and develop a curriculum of science as liberal art education in the university.

목차

1. 교양교육의 정의와 가치
2. 교양교육으로서 과학교육의 필요성
3. 수도권 대규모 대학의 교양과학교육 현황과 분석
4. 교양과학교육의 위상
참고문헌
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Abstract

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