본 연구는 해외 스포츠브랜드를 반복적으로 재구매하고 있는 생활체육인들을 대상으로 기업수준과 마케팅수준, 기업브랜드 신뢰 및 충성도에 대한 요소들을 브랜드별로 분석하고, 동시에 기업수준과 마케팅수준이 기업브랜드 신뢰 및 충성도에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하는데 연구의 목적이 있다. 본 연구의 조사대상은 전라남도의 여수시, 순천시, 그리고 광주광역시에서 탁구, 배드민턴, 테니스의 생활체육활동을 전문적으로 하는 동호인을 대상으로 하였으며, 설문조사는 2010년 3월 1일부터 2010년 4월 31일까지 약 2개월 동안 실시하여 총 299부를 최종분석에 사용하였다. 이러한 과정을 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 해외 스포츠브랜드별 차이분석결과 기업명성, 사업역량, 기업선도성, 기업친근성의 기업수준과 상징적 혜택, 기능적 혜택, 감정적 혜택의 마케팅수준, 그리고 기업브랜드의 신뢰 및 충성도에서 해외 스포츠브랜드별로 차이가 나타났다. 둘째, 해외 스포츠브랜드의 기업수준, 마케팅수준, 기업브랜드 신뢰, 기업브랜드 충성도를 비교한 결과 버터플라이만이 4개의 모든 요인에서 해외 스포츠브랜드의 평균보다 높은 평가를 받고 있었으며, 아디다스, 아식스/미즈노, 윌슨은 3개 요인에서 TSP는 2개 요인에서 높은 평가를 받고 있었다. 그러나 나이키는 1개 요인에서만 높게 나타났으며, 요넥스와 헤드의 경우에는 4개 요인 모두에서 평균보다 낮은 평가를 받은 것으로 나타났다. 셋째, 기업수준의 기업친근성 요인은 기업브랜드 신뢰 및 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 마케팅 수준의 상징적 혜택, 기능적 혜택, 감정적 혜택은 기업브랜드 신뢰 및 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다
This study aimed to analyze corporate level, marketing level, brand trust, and brand royalty based on the characteristics of purchase and how corporate level and marketing level had an effect on brand trust and brand royalty in sports for all participants who repurchased international sports brand repeatedly. The subjects of this study were members of table tennis, badminton, and tennis clubs in Yeosu City, Suncheon City, and Gwangju Metropolitan City. A questionnaire survey was conducted for 2 months from March 1, to April 31, 2010 and a total of 299 reponses were used for the final analysis. Finally this study reached a conclusion as follows. First, in the analysis of international sports brands, there was a difference in corporate reputation, business capability, corporate leadership, and corporate friendliness for the corporate level; in symbolic benefits, functional benefits, affectional benefits for the marketing level; and in brand trust and brand royalty. Second, corporate level, marketing level, brand trust, and brand royalty were compared in international sports brands. As a result, only BUTTERFLY received higher evaluation in all four factors than the average of other international sports brand, ADIDAS, ASICS/MIZUNO, and WILSON received high evaluation in three factors, and TSP had high evaluation in two factors. On the other hand, NIKE received higher evaluation only in one factor and YONEX and HEAD had lower evaluation in all four factors than the average of other brands. Finally, the corporate friendless of corporate level was found to influence brand trust and brand royalty, and symbolic benefits, functional benefits, affectional benefits of the marketing level was also found to influence brand trust and brand royalty.