이 연구는 다양한 관점에서 스포츠공간을 조명하고, 사회적 맥락성과 상징성을 제시하는데 목적이 있다. 지금까지 주류를 이루었던 시간적 개념의 연구에서 벗어나 공간적인 개념, 즉 공간적 맥락성을 전제로 이 연구가 진행되었다. 스포츠 공간의 의미와 사회적 맥락성을 바탕으로 스포츠 공간의 상징적 특징을 제시하였다. 스포츠공간의 사회적 맥락성으로 첫째, 스포츠공간의 재인식, 둘째, 스포츠공간과 환경의 충돌, 셋째, 스포츠 공간의 상업화, 넷째, 스포츠공간의 헤게모니, 다섯째, 스포츠공간의 문화 창출 등으로 제시하였다. 이러한 맥락성을 기반으로 스포츠공간의 상징성을 다섯 가지로 제시하였는데 첫째, 도시의 이미지를 상징하는 공간이다. 둘째, 생산과 소비의 공간이다. 셋째, 권력과 정치의 공간이다. 넷째, 문화 창출의 공간이다. 다섯째, 사회적 소통의 공간 등이다. 이처럼 스포츠에 있어 스포츠공간은 다양한 맥락성과 의미를 함축하고 있으며 사회적으로 의미 있는 중요한 요소이다. 스포츠를 해석하는데 있어 공간 개념의 이해가 필수요건인 것이다. 추후 연구에서는 다양한 공간이론을 접목하여 접근할 것이다.
The purpose of this research is to examine sports space in a philosophical view and present its social contextuality and symbolic meanings. This research was held focusing spatial concepts such as spatial contextuality, deviating from the current mainstream studies related to the concept of time. The methodology of the research was referencing various precedent researches through literature studies and on the basis of the meaning and social contextuality of sports space, the characteristics of sports space were suggested. As for the social contextuality of sports space the following were presented: First, new understanding of sports space, second, collision between sports space and environment, third, commercialization of sports space, fourth, hegemony in sports space, and fifth, culture creation of sports space. With these contextualities, the symbolic meanings of sports space were suggested into five conceptual categories. First, it is a space that represents the city`s image. Second, it is a space of production and consumption. Third, it is a space of power and politics. Forth, it is a space of culture creation. Fifth, it is a space of social communication. As so, sports space is an important factor of sports that has those various meanings implied. Understanding the concept of space when analyzing sports is an essential requirement. In the research later on, various space theories will be integrated in its approach.