본 연구는 숲유치원 접근으로 운영되는 유치원과 일반 유치원 유아의 기초체력과 행복감을 비교해봄으로써 신체활동이 부족하고 스트레스가 많은 현대유아들의 신체적·정신적 건강을 위한 교육의 장으로써 ‘숲’과 숲유치원 교육에 대한 가치를 살펴보기 위한 목적으로 실시되었다. 연구대상은 서울시 유치원에 재원하고 있는 만5세아 총 125명으로 실험집단인 숲유치원 접근의 유치원 유아 55명(남아: 28, 여아: 27)과 비교집단인 일반 유치원 유아 70명(남아: 33, 여아: 37)이었다. 체력측정은 S대학 물리치료학과 대학원생들이 유아의 근력, 근지구력, 평형성, 지구력, 유연성, 순발력 등을 측정하였으며, 행복감은 이은주(2009)가 개발한 총 36문항, 9개 하위요인(몰입, 건강, 영성, 인지 및 성취, 또래·교사·부모관계, 정서, 생활만족)으로 구성된 행복감 측정도구를 사용하여 담임교사가 유아의 행복감을 측정하였다. 연구결과, 기초체력은 숲유치원 접근의 유치원 유아가 근력, 근지구력, 순발력, 민첩성, 평형성에서 일반 유치원 유아보다 통계적으로 높은 점수를 보였다. 행복감 또한 숲유치원 접근으로 운영되는 유치원의 유아가 행복감의 모든 9개 하위영역에서 일반 유치원 유아들보다 통계적으로 유의하게 높게 나타나 숲유치원 교육이 유아의 기초체력과 교육기관에서 경험하는 행복감에 긍정적인 영향을 주고 있음을 밝혀내었다.
The aim of this study was to examine differences between a Forest Kindergarten approached kindergarten and a general kindergarten with regard to children`s physical fitness and happiness. Subjects of the study included 125 five-year-old children (M=71.44, SD=3.15). Children in a forest kindergarten approached kindergarten group (N=55) were from S kindergarten, where the forest kindergarten approach was applied. These children go to the forest for play and observation of nature more than twice per week for a period of two years. Children in a general kindergarten group (N=70) were from two other kindergartens where children spend most of their daily time inside the classroom. For children`s physical fitness, we measured muscle strength, muscle endurance, reflexes, agility, balance, and flexibility. For happiness, we used the Korean Children`s Happiness Scale (Oh Young hee, 2009), which consists of 36 questions with nine subscales (relationship with teacher, cognitive ability, healthy life, spirituality, emotional stability, peer relationships, parent relationships, concentration ability, life satisfaction). The results showed that children attending a forest kindergarten approached kindergarten were superior in muscle strength, endurance, reflexes, agility, and balance. They were also happier than children attending general kindergarten.